Hoe zit dat met de privébijtelling na vijf jaar?
Bijtelling werknemers. Als aan een werknemer of dga een auto van de zaak ter beschikking staat, is in beginsel de bekende bijtelling van toepassing vanwege het privégebruik. Die bijtelling staat vanaf de aanschaf voor vijf jaar vast. Daarna dient de dan van toepassing zijnde wetgeving toegepast te worden. Hoe pakt dat uit voor de berijders van een auto die vanaf 2020 vijf jaar oud wordt? Wat zijn de gevolgen en wat is daaraan te doen?
Bijtelling omhoog
Rijdt men thans in een auto met een datum van eerste toelating uit 2015, dan heeft men te maken met een bijtelling die afhankelijk is van de CO2 -uitstoot. Voor volledig elektrische auto’s bedroeg de bijtelling destijds 4%, ongeacht de cataloguswaarde. Voor semi-elektrische auto’s was de bijtelling 7% en voor alle overige auto’s werd de bijtelling hoger naarmate de uitstoot van CO2 toenam, oplopend van 14 tot 20 naar 25%.
Let op. Wat voor de auto van de werknemer of dga de bijtelling ook is, deze gaat in ieder geval omhoog, tenzij de bijtelling thans al 25% is. Alleen dan blijft deze bijtelling gehandhaafd.
Standaard 25%. De bijtelling voor auto’s uit 2015 gaat standaard naar 25%, met uitzondering van auto’s die volledig elektrisch zijn. Voor deze auto’s gaat de bijtelling in 2020 naar 11% voor de eerste € 45.000 van de cataloguswaarde en naar 25% over het meerdere. Op de standaard bijtelling wordt namelijk voor volledig elektrische auto’s een korting verleend van 14% tot een cataloguswaarde van €45.000. Dit is ook de reden waarom een gewone elektrische auto tot deze cataloguswaarde vanaf 2020 met een bijtelling van 8% te maken krijgt (22% -/- 14% = 8%) en 22% over het meerdere.
Fors duurder. Door de hogere bijtelling wordt de auto van de zaak fors duurder, al maakt het natuurlijk verschil of de bijtelling bijv. van 7 naar 25% stijgt of van 20 naar 25%.
Voorbeeld.Een werknemer rijdt nu in een auto met 14% bijtelling. Dit wordt in 2020 25%, ofwel 11% meer. Is de cataloguswaarde € 40.000, dan is de bijtelling dus € 4.400 hoger. Bij een modaal inkomen kost de auto nu € 40.000 x 14% x 38,1% = € 2.134 netto. In 2020 wordt dat € 40.000 x 25% x 37,35% = € 3.735, ofwel € 1.601 per jaar meer (€ 133,40 per maand).
Vanaf wanneer hogere bijtelling? De hogere bijtelling gaat in op de eerste dag van de maand nadat er 60 maanden verstreken zijn nadat de auto voor het eerst is toegelaten.
Wat is eraan te doen?
Optie 1. De hogere bijtelling is te voorkomen door de auto in te ruilen voor een nieuwe of gebruikte volledig elektrische auto. Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat men niet te veel boven de cataloguswaarde van € 50.000 respectievelijk € 45.000 uitkomt, anders betaalt men toch nog deels 22% bijtelling. Iedere andere nieuwe auto levert een hogere bijtelling op, met uitzondering van de auto waarvoor al een bijtelling van 25% geldt, want die wordt 3% in bijtelling goedkoper.
Optie 2. Een andere optie is de auto door de werknemer of dga privé over te laten nemen en voortaan een kilometervergoeding voor zakelijke kilometers te betalen. Dit kan tot € 0,19/km onbelast, ook voor woon-werkverkeer.
Optie 3. Nog een andere optie is de auto nog maar maximaal 500 km privé te gebruiken en de werknemer of dga voor privéritten een tweede auto aan te laten schaffen of te laten huren.