EIGEN WEBSITE - SITEONTWERP - 20.12.2019

Helpt een chatfunctie uw klanten echt?

Uw klanten hebben regelmatig vragen, opmerkingen, suggesties en misschien zelfs klachten. U zou dan een chatfunctie op uw website kunnen overwegen als extra feedbackkanaal. Is dat een goed idee?

Voor de meeste ondernemers zijn de telefoon en e-mail nog altijd belangrijke communicatiemiddelen. Maar dat neemt niet weg dat u wellicht ook via de website of Facebookpagina van uw zaak benaderd wordt door uw klanten. Nogal wat sites bieden tegenwoordig zelfs een bijkomende contactmogelijkheid aan: de chatfunctie. Het betreft een venstertje dat (meestal rechts onderaan) openklapt en waarin bezoekers hun vragen of opmerkingen kunnen intikken.

De voordelen

Het feit dat uw klanten via zo’n chatbox snel en in realtime kunnen communiceren met u of een van uw medewerkers, is een belangrijke pluspunt. Ze hoeven niet op zoek te gaan naar een contactformulier of een telefoonnummer en hoeven (hopelijk) niet lang te wachten op een antwoord zoals bij e-mail. Bovendien verlaten ze uw website niet. Integendeel, de chatfunctie houdt ze juist daar. De live aanwezigheid van u of uw medewerker boezemt ook vertrouwen in.

Tip.  Een bijkomend voordeel is het feit dat u tegelijkertijd met meerdere klanten kunt chatten, wat via de telefoon niet kan. Weet ook dat een chatfunctie niet louter voor support gebruikt hoeft te worden. Ook in een verkoopproces kan zo’n instantcommunicatie u helpen om in te spelen op het moment en zo twijfelaars te overtuigen.

Een heuse chatbot?

Mens … Een gewone chatfunctie in uw website inbouwen kan vrij makkelijk. Tools als LiveChat, PureChat, Olark en LiveAgent helpen u daarbij (zie https://www.linkslist.app/Xz1rvts voor besprekingen en vergelijkingen). U hoeft slechts een stukje code of een plug-in toe te voegen. De prijzen starten vanaf ongeveer € 10 per maand, maar kunnen oplopen tot een veelvoud, afhankelijk van de gewenste functies en het aantal gebruikers.

… of robot? Door de opkomst van artificiële intelligentie worden chatvensters steeds vaker bemand door robots. De klant krijgt dus geautomatiseerde antwoorden. Dat gebeurt op basis van een door u opgestelde database van vragen en antwoorden. Dankzij machine learning wordt de chatbot slimmer naarmate hij meer vragen heeft beantwoord. Tools als Botsify, LivePerson, MobileMonkey en Chatfuel willen u daar graag bij helpen (zie https://www.linkslist.app/0jLLIiO voor een overzicht). Ook hier hangt de prijs af van de uitgebreidheid.

Let op.   Marketingfacts.nl ( http://bit.ly/2su8K9t ) wijst op het belang van een menselijke ‘tone of voice’ bij het gebruik van zulke bots.

Combinatie. Live chats en chatbots hebben elk hun voor- en nadelen. Op https://www.linkslist.app/ROcRB9X vindt u de verschillende argumenten. De mogelijkheden van artificiële intelligentie worden elke dag groter, maar vandaag zijn chatbots nog vooral handig als eerstelijnshulp, waarna een echte medewerker het gesprek kan overnemen bij complexe issues.

En Facebook?

Weet dat u ook in de Messenger-functie van uw Facebookpagina een chatbot kunt integreren. Hoe dat precies moet? Wij bundelden enkele handleidingen op https://www.linkslist.app/B0mhak9

Een chatfunctie op uw site is niet alleen handig voor ondersteuningsdoeleinden, maar kan ook een meerwaarde bieden in het verkoopproces. Kijk ook naar de automatische chatbotmogelijkheden, eventueel binnen Facebook Messenger.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01