BOUWCONTRACT EN VOORWAARDEN - 21.08.2019

Gesteggel over afspraken, leg alles schriftelijk vast!

Na vier jaar bouwen en verbouwen struikelen aannemer en opdrachtgever over wat er nu wel of niet is afgesproken. Tegenstrijdige verklaringen over meerwerk, gebreken en opleveren blijken onoplosbaar. Hoe is dit te voorkomen?

Mondelinge afspraak. Opdrachtgever Ronald maakt met aannemer Bouwlust, zijnde vader Kees en zoon Tom (Tom heeft een aparte vennootschap) mondelinge afspraken over de nieuwbouw en de verbouw van diverse stallen en een garage. Dat neemt vier jaar in beslag en vergt een bedrag van circa € 1 miljoen. Tussentijdse facturen worden betaald door Ronald, op de laatste twee na.

Gesteggel. Bij geen enkel apart uitgevoerd onderdeel vindt er een oplevering plaats. Pas bij de eindfacturen rappelleert Ronald over de hoogte van de kosten, als blijkt dat aannemer Bouwlust de garage in regie heeft uitgevoerd. Verder valt Ronald erover dat hij facturen heeft ontvangen van de verkeerde vennootschap, die hij overigens gewoon betaalde. Ten slotte levert hij vier jaar na ingebruikname van de stallen een lijst met gebreken in en beweert die eerder te hebben ingeleverd in het bijzijn van zijn vrouw. Partijen komen er niet uit en Ronald daagt Bouwlust voor de rechter en eist terugbetaling van volgens hem te veel berekende bedragen.

Uitspraak. Rechtbank Oost-Brabant (ECLI:NL:RBOBR:2017:2544) vindt dat niet is te achterhalen wat er nu wel of niet is afgesproken over de hoogte van de aanneemsom en of daar ook de bouw van de garage in was betrokken en wijst de vordering van Ronald af. Ook de meerwerkfacturen worden niet toegewezen vanwege onvoldoende onderbouwing en omdat hij als opdrachtgever niet tijdig heeft gewezen op de noodzaak ervan. Verder is het niet van belang welke vennootschap heeft gefactureerd, omdat Ronald alle facturen zonder protest heeft voldaan. De lijst met gebreken wordt ook niet ontvankelijk verklaard, niet vanwege de late inleverdatum, maar meer omdat er verschillende tijdstippen van overhandiging zijn genoemd en niet te achterhalen valt of de vrouw van Ronald wel of niet aanwezig was bij de overhandiging.

Voorkom zulke problemen

1. Aanneming. Het is van belang (ook als men elkaar goed kent!) om afspraken schriftelijk vast te leggen in een aanneemovereenkomst. Naast de prijs, dat kan een vaste aanneemsom zijn of een richtprijs, is de beschrijving van de werkzaamheden en de te leveren materialen noodzakelijk (art. 7:750 t/m 7:769 BW) .

2. Stelpost. Gebruik een stelpost alleen als vooraf de hoogte van de te maken kosten moeilijk is in te schatten. Vergeet niet bij de verrekening om algemene kosten (AK), winst en risico op te nemen.

3. Meerwerk. Hoe uitvoeriger alle werkzaamheden zijn beschreven in de overeenkomst, hoe makkelijker het aan te tonen is dat sommige werkzaamheden niet tot de aanneemsom behoren. Tip. Leg ook meerwerk schriftelijk vast en niet onbelangrijk, stel de opdrachtgever tijdig in kennis ervan. Tip. Vaak is het raadzaam om in de aanneemsom een verrekenpost voor meerwerk op te nemen. Geen meerwerk, dan post teruggeven.

4. Regieopdracht. Ook als er sprake is van uitvoering op basis van nacalculatie geldt het advies om zaken als uurtarief, opslag op te leveren materialen, opslag AK, winst en risico, en andere condities in een overeenkomst vast te leggen.

5. Facturering. Betaling van de aanneemsom of regieopdracht wordt meestal in termijnen gedaan. Leg in de overeenkomst vast welke termijnen u in rekening brengt en wat de betaaldatum is.

Afspraken schriftelijk vastleggen is juridisch van belang en zorgt voor duidelijkheid over wat er wordt aangenomen tegen welke condities. Gebruik een stelpost alleen als vooraf de hoogte van de te maken kosten moeilijk is in te schatten. Vergeet niet bij de verrekening om algemene kosten (AK), winst en risico op te nemen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01