Zakelijk conflict met een klant, hoe helpt mediation?
Mediation in een notendop. Mediation is het gezamenlijk oplossen van het conflict met behulp van een neutrale bemiddelaar, de mediator. De mediator begeleidt partijen bij het vinden van een eigen oplossing. De mediator neemt geen standpunt in en is geen belangenbehartiger.
Zinvol? Mediation is zinvol als beide partijen de wil hebben om samen uit het probleem te komen. Principekwesties lenen zich doorgaans minder voor mediation. De deelname aan mediation is vrijwillig. Partijen en de mediator doen geen mededelingen over de mediation (geheimhouding) en bepalen zelf de uitkomst van de mediaton. Deze afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst.
Wat kan mediation u bieden?
In ons voorbeeld kan mediation u helpen om:
- snel in gesprek te raken en de voortgang van een eventueel vervolggesprek gezamenlijk te bepalen;
- invloed te hebben op de uitkomst van de oplossing. U bepaalt immers met de wederpartij de uitkomst van de oplossing;
- de kosten te beperken. De kosten voor een mediation zijn vaak een stuk lager dan bij een gerechtelijke procedure;
- onnodige (verdere) beschadiging van de onderlinge zakenrelatie te voorkomen, waardoor de kans ontstaat dat u nog samen zaken kunt blijven doen en dat is heel belangrijk;
- de vuile was binnen de deur te houden vanwege de geheimhouding van de mediation.
Hoe kunt u een mediator voorstellen? De vraag is natuurlijk of uw klant ook wenst mee te werken aan mediation.
Tip 1. Het kan daarbij helpen om bijvoorbeeld twee mediators voor te stellen zodat de klant een keus heeft. Gebruikelijk is om de kosten te delen. Dit kan meehelpen aan de inspanning aan tafel om sneller tot een oplossing te komen. Tip 2. U kunt ook de drempel verlagen door de kosten van het eerste gesprek of de gehele kosten van de mediation voor uw rekening te nemen, afhankelijk van wat herstel van de relatie voor u waard is. Tip 3. Wat ook kan, is dat u de mediator alleen vraagt om één gesprek te begeleiden (premediation) zodat een verhelderend gesprek kan plaatsvinden maar er nog geen sprake is van een mediation.
Hoe vindt u een goede mediator?
MfN-registermediator. Mediator is een vrij beroep, iedereen mag zich mediator noemen. Echter, de titel MfN-registermediator is beschermd. De MfN is de kwaliteitserkenning voor mediation in Nederland. Alleen mediators die in het MfN-register zijn opgenomen, mogen de titel registermediator gebruiken. MfN-registermediators werken onder bepaalde condities die zijn vastgelegd in het mediationreglement en de gedragsregels voor de MfN-registermediator. Is dat belangrijk dan?
Specialisatie. Voor een zakelijk conflict is het van belang een mediator te vinden die hierop is gespecialiseerd. U kunt een gespecialiseerde mediator opzoeken in het online MfN-register op de website van het MfN ( www.mfnregister.nl ). Ook kunt u een mediator zoeken via internet of via de rechtbank in uw regio.
Kosten? Een mediator werkt meestal op basis van een uurtarief. Gemiddeld is er sprake van twee à drie gesprekken (anderhalf à twee uur). Ook komt het voor dat met een gesprek een oplossing wordt gevonden. Uurtarieven variëren van € 125 tot € 250 excl. btw. Kosten delen heeft daar dus invloed op.