Wat is er nu voordeliger, een margeauto of een btw-auto?
Wat voor auto?
Btw. Als u een auto in de showroom ziet, weet u of die tweedehands is of niet. Wat u meestal niet kunt zien, is of het een margeauto is of een btw-auto. Het verschil zit hem in de factuur en de btw die u betaalt. Een margeauto is een auto die door de dealer ingekocht is van een particulier of van een ondernemer die niet in de btw zit. Bij doorverkoop van deze auto aan u hoeft de dealer u slechts btw te berekenen over zijn winstmarge (in plaats van over de totale prijs). U krijgt dan een factuur waarop de btw niet apart gespecificeerd staat. U weet dus niet hoeveel btw u betaalt en u kunt deze dus ook niet aftrekken. Een btw-auto is veelal ingekocht van een ondernemer die in de btw zit. Als u deze koopt, krijgt u een factuur met btw, welke u als ondernemer zelf kunt aftrekken in uw btw-aangifte. Wat is voor u voordeliger: een margeauto zónder aftrek of een btw-auto mét aftrek van aankoop-btw?
Btw-auto. Als u een btw-auto koopt en u zit als bouwondernemer gewoon normaal in de btw, dan kunt u alle betaalde btw aftrekken in uw btw-aangifte. Aan het eind van elk jaar moet u dan wel het deel terugbetalen dat betrekking heeft op uw privégebruik, namelijk 2,7% van de cataloguswaarde. Als u de auto weer verkoopt, moet u daarnaast ook btw afdragen over de verkoopopbrengst.
Margeauto. Als u een margeauto koopt en u zit als ondernemer in de btw, dan kunt u de bij aankoop betaalde btw niet aftrekken. U kunt de btw in de autokosten gewoon aftrekken. Aan het eind van elk jaar moet u dan wel het deel terugbetalen dat betrekking heeft op uw privégebruik, nl. 1,5% van de cataloguswaarde. Als uit uw administratie op te maken valt hoeveel zakelijk (stel 75%) en hoeveel privé (stel 25%) u gereden heeft, moet u het zakelijke deel (75%) van de betaalde btw in benzine- en onderhoudskosten in uw btw-aangifte aftrekken. De overige 25% heeft dan betrekking op uw privégebruik. Als u de auto weer verkoopt, moet u als ondernemer in de regel btw afdragen over de verkoopopbrengst (auto is bedrijfsmiddel).
Vergelijking
Voorbeeld.Stel, het gaat om een twee jaar oude Lexus. Nieuwprijs in 2017 is € 91.630 (incl. € 5.891 bpm en € 14.880 btw). Deze auto kunt u nu tweedehands kopen voor een prijs van € 66.000 (incl. € 3.150 bpm en € 10.900 btw). U bent van plan hier vier jaar in te rijden. De verwachte restwaarde na deze vier jaar is € 23.000 (incl. € 1.975 bpm en € 3.650 btw). U rijdt 30.000 km per jaar. Verbruik 9 liter/100 km. Onderhoud kost € 2.500 per jaar.
Btw-auto | Marge-auto 1,5% | Marge-auto 75% | |
Btw in aankoop: € 10.900 | € 10.900 | 0 | 0 |
Btw bij verkoop: | €  3.650 | 0 | 0 |
Btw in benzine: 30.000/100 x 9 liter x € 1,60 x 21/121 x vier jaar | €  3.000 | € 3.000 | € 2.250 |
Btw in onderhoud: € 2.500 x 21/121 x vier jaar | €  1.750 | € 1.750 | € 1.300 |
Btw privégebruik: 2,7% c.q. 1,5% x € 1.630 x vier jaar | €  9.900 | € 5.500 | n.v.t. |
Btw voordeel/nadeel na vier jaar | €  2.100 | €   750 | € 3.550 |
In ons voorbeeld is het voordelig om de auto als margeauto te kopen en een administratie bij te houden waaruit blijkt dat u 75% zakelijk gereden heeft. Zonder administratie is een margeauto nadelig voor de btw en kunt u beter kiezen voor een btw-auto.