AUTOBELASTINGEN - 23.05.2019

Schorsen kenteken niet zonder gevaar, waarop te letten?

Als u met een auto gebruikmaakt van de weg, moet u wegenbelasting betalen. U kunt dit voorkomen door uw kenteken te schorsen als u de auto tijdelijk niet gebruikt. Waar moet u dan op letten en waarom?

Bijvoorbeeld door ziekte. In Nederland betaalt u een flink bedrag aan wegenbelasting (mrb). Gelukkig hoeft u dit niet te betalen als u tijdelijk geen gebruik maakt van de openbare weg. Bijvoorbeeld als u een tijdje niet in staat bent een auto te besturen, bijvoorbeeld wegens ziekte. Let op.  De voorwaarden voor een schorsing zijn streng, dus is het van belang dat u zich terdege bewust bent van de risico’s, en de voorwaarden strikt naleeft. Bij overtreding van de regels riskeert u namelijk een naheffing met forse boete.

Kenteken schorsen

Hoe? U kunt een kenteken online schorsen bij de Dienst Wegverkeer (RDW). U kunt een kenteken voor één jaar, voor twee jaar of voor drie jaar laten schorsen. Hieraan zijn kosten verbonden. Deze bedragen voor auto’s die niet ouder zijn dan 15 jaar € 73,10 voor één jaar schorsing. Voor ieder extra jaar betaalt u € 24,10 extra. Dit betaalt u ook voor het eerste jaar als uw auto ouder dan 15 jaar is. Tip.  U kunt de schorsing op ieder moment ook weer opheffen. Let op.  U krijgt geen restitutie als u de schorsing eerder opheft.

Gevolgen schorsing. Het gevolg van de schorsing is dat u geen mrb meer hoeft te betalen. Tijdens de schorsing mag u echter geen gebruik maken van de openbare weg. Tip.  U mag alleen gebruikmaken van de openbare weg om uw auto APK te laten keuren, maar dan moet u de kortste route volgen. Bezitters van auto’s van 15 jaar en ouder mogen daarnaast onder voorwaarden de auto gebruiken voor sommige evenementen.

Naheffing plus boete. Maakt u toch gebruik van de openbare weg tijdens een schorsing, dan riskeert u een naheffing met boete. U krijgt alleen dan geen boete, indien er sprake is van ‘afwezigheid van alle schuld’. Hiervan is niet snel sprake. Ook blijft de naheffing zelf in beginsel overeind. Dat de risico’s fors zijn bleek onlangs voor Hof Amsterdam (ECLI:NL:GHAMS:2019:661) .

Auto in reparatie

In de betreffende zaak had de eigenaar van een geschorste auto een naheffing mrb van € 2.723 gekregen omdat zijn auto tijdens een schorsing was gesignaleerd op de openbare weg. Daar bovenop kreeg uw collega een gelijk bedrag aan boete. Alles bij elkaar dus € 5.446. Naar zijn mening was de naheffing met boete onterecht, want de auto was tijdens het gebruik van de weg ter reparatie bij een garagebedrijf afgeleverd. Volgens uw collega had hij de garage ook gezegd dat de auto geschorst was, maar later stelde hij dat de garage had moeten weten dat de auto geschorst was omdat deze defect was.

Vaststond dat uw collega de auto zelf bij de garage op de openbare weg had afgeleverd. Dat deze mogelijk verplaatst was door de garagehouder, deed niet ter zake. Dus kreeg hij een naheffing en boete.

Wat moet u weten? Een reparatie is geen apk-keuring en dus mag u ook voor het vervoer naar een garage ter reparatie van een auto de weg niet gebruiken. U bent in beginsel ook verantwoordelijk voor hetgeen een garagehouder met uw auto doet, tenzij u hard kunt maken dat u er alles aan gedaan heeft om te voorkomen dat er met uw auto van de openbare weg gebruikgemaakt zou worden.

Let op.  Ook als u er alleen maar geparkeerd staat moet u al mrb betalen.

Een auto met geschorst kenteken mag u niet gebruiken op de openbare weg (behalve voor een apk-keuring), ook niet parkeren. Zorg bij reparatie dat u hierover goede afspraken maakt met de garage en leg dit schriftelijk vast. Alleen zo kunt u een forse naheffing met boete voorkomen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01