Hoe faalkosten nu aanpakken?
Faalkosten zijn alle kosten (verspillingen) die ontstaan doordat een bouwproces niet efficiënt verloopt of dat bij de oplevering blijkt dat het niet voldoet aan de afgesproken kwaliteitseisen, waardoor gebreken moeten worden hersteld of onderdelen moeten worden vervangen. Denk daarbij aan gebrekkige communicatie, ondeskundigheid, een te krappe voorbereidings- en uitvoeringstijd, verkeerde of te late bestellingen of andere verstoringen, alsmede onnodige aansprakelijkheidsstelling.
Winst verhogen. Uit regelmatig terugkerend onderzoek blijkt dat de faalkosten, gemiddeld voor alle bouwbedrijven, boven 10% van de omzet uitkomen, met gemiddeld een laag winstpercentage. Een gedegen en planmatige aanpak om de hoogte van de faalkosten te bestrijden zal onmiddellijk tot een beter rendement leiden en dus een sterkere financiële positie.
Juridisch sterker. Faalkosten leiden vaak ook tot mindere kwaliteit van het eindproduct. Dat komt bijv. aan het licht bij de oplevering (bijvoorbeeld 20 of meer opleverpunten bij koopwoningen). Het herstelproces en mogelijke aansprakelijkheid door niet tijdig opleveren en niet conform afspraken, zal zeker ook gevolgen hebben voor de concurrentiepositie. Het aanpakken van faalkosten brengt u juridisch ook in een sterkere positie en geeft minder gedoe met opdrachtgevers. Start met een (schriftelijk vast te leggen) vooroplevering.
Faalkosten structureel reduceren
- Plan van aanpak. Het loont alleszins de moeite om faalkosten een steeds weer terugkerend agendapunt te maken. Begin met het opstellen van een plan, wat, hoe en wie. Daarbij geldt dat iedereen zich bewust moet worden en zijn van de noodzaak van het reduceren van de faalkosten. Ruim ondanks de hectiek van alle dag tijd en ruimte in om een verbeterproces op gang te brengen. Maak iemand daar verantwoordelijk voor.
- Evalueren. Met een eenvoudige kostenbewaking worden al de broodnodige zaken aan het licht gebracht. Ook het achteraf doorspreken van een bouwproces legt open waar het mis ging, wat er moet verbeteren en of er andere procedures moeten worden opgestart. Verder is het belangrijk dat ook de calculator weet of en hoe er in het vervolg wordt gewerkt. Start met evaluatieformulieren.
- Leveranciers. Werk samen met goede leveranciers waar ook afspraken mee te maken zijn om bijv. overtollige materialen terug te kunnen leveren. Ga niet in eerste instantie voor prijs, maar voor zekerheid, continuĂŻteit en kwaliteit.
- BIM. Het is (voor grotere bouwbedrijven) een optie om met Building Information Modelling (BIM) te gaan werken. BIM is een werkmethodiek waarbij in een 3D-bouwwerkinformatiemodel integraal wordt samengewerkt door diverse disciplines in de bouwsector. De verschillende partijen en teams werken samen in verschillende fasen van de levenscyclus van het gebouw waarbij het aanleveren, ophalen en bewerken van de informatie in BIM dient als ondersteuning en voor het faciliteren van de rollen van de diverse belanghebbenden. Zo’n proces leidt tot kostenreductie en het zo veel mogelijk uitsluiten van fouten.
- Klantgericht denken. Ga uit van wat een klant wenst. Betrek hem bij het gehele bouwproces. Wees kritisch op het personeel over wat ze doen en hoe ze het doen. Streef naar nul of weinig opleverpunten. Kwaliteit vermindert faalkosten.