Dit moet u weten over reclamebanners
De kracht van banners
Banners helpen om uw naams- of merkbekendheid te vergroten en om mensen naar uw website te trekken. Het Google Display Netwerk ( http://bit.ly/2H5QJly ) biedt u de mogelijkheid om banneradvertenties te plaatsen op websites die via Google AdSense ( https://www.google.com/adsense/ ) hebben aangegeven zulke advertenties te willen weergeven. Google Display Netwerk is met twee miljoen aangesloten sites het grootste advertentienetwerk ter wereld. Om gebruik te maken van dit netwerk, richt u zich tot het advertentieplatform Google Ads ( https://ads.google.com - het vroegere Google Adwords).
Bepaal uw doelpubliek
Uiteraard is het belangrijk dat u adverteert op de juiste websites. Gelukkig kunt u binnen het Google Display Netwerk een duidelijke afbakening maken van wie u met uw reclamebanners wilt bereiken. U kunt een selectie maken op basis van interesses, opleiding, leeftijd, geslacht, regio, enz. U bepaalt daarbij zelf hoeveel geld u daaraan spendeert. Hoe groter het budget, hoe vaker uw banner getoond wordt op websites die zich richten tot uw doelpubliek.
Wees creatief
Voor het ontwerp van uw banner moet u rekening houden met het Google Ads-advertentiebeleid ( http://bit.ly/2JqriOv ). Heeft u niet de gewenste grafische skills in huis, dan kunt u terugvallen op de Advertentiegalerij van Google Ads ( http://bit.ly/2WxIu8u ). Inspiratie en tips vindt u ook in de Rich Media Gallery ( http://www.richmediagallery.com ) van Google.
Formuleer uw boodschap
Bepaal het doel en de boodschap van uw banner. Tracht mensen te overtuigen om door te klikken naar uw website, maar wees duidelijk over wat ze daar kunnen verwachten. Tracht urgentie te creëren (‘Op = op’, ‘Nog tot 15 juni’, ...), maar wees niet te dwingend. Google geeft zelf deze tip: met termen als ‘speciale aanbieding’ of ‘kortingsbon’ kunt u mensen wijzen op een voordeel dat u biedt.
Kies de juiste afmeting
Banners bestaan er in verschillende formaten. Een overzicht van veelgebruikte afmetingen incl. voorbeelden vindt u op http://bit.ly/2H92Lfl Kijk ook eens naar de best presterende advertentieformaten op http://bit.ly/2V5bJxSTip. Gebruik altijd ‘responsieve’ banners die zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm waarop ze getoond worden.
Overweeg subtiele dynamiek
Steeds meer banners bevatten naast tekst ook wisselende afbeeldingen, animaties, video’s of interactieve elementen. Studies tonen aan dat zulke dynamische advertenties beter scoren dan hun statische variant. Let op. Wees hoe dan ook zuinig met animaties: die mogen uw boodschap niet maskeren of mensen op de zenuwen werken. Vermijd sowieso banners met geluid.
Maak een landingspagina
Maak een speciale landings- of bestemmingspagina voor wie doorklikt naar uw website. Daar moet het in de banner aangeprezen voordeel meteen binnen handbereik zijn. Het zou immers zonde zijn om de bezoeker nu te verliezen.