“Sorry, ik heb alleen maar een pinpas ...”
Boter bij de vis? Als horecaondernemer heeft u het liefst boter bij de vis. Daarnaast wilt u indien gasten bij u eten op rekening uw kostbare tijd niet besteden aan het versturen van betalingsherinneringen en aanmaningen aan gasten die hun rekeningen te laat betalen. U kunt nu sneller of direct betaald krijgen door uw gast via e-mail, sms, WhatsApp of QR-code om betaling te vragen, het zogenoemde ‘betaalverzoek’.
Hoe werkt het digitale betaalverzoek?
Een digitaal betaalverzoek wordt voorzien van een iDeal-betaallink en leidt uw gast naar de beveiligde betaalpagina (de zogenaamde ‘landingspagina’) van de betaaldienstverlener (uw bank). De gast wordt dus nooit doorgeleid naar de internet- of mobiele bankieromgeving van zijn bank. Op de betaalpagina staat de reden van betaling, bijvoorbeeld het factuurnummer. Vervolgens kan de gast zelf zijn bank selecteren en tot betaling overgaan. Tip. Informeer uw gast van tevoren (als dat kan) altijd hoe (app, sms, e-mail) u het betaalverzoek verstuurt. Zo voorkomt u dat hij een betaalverzoek als phishing aanziet.
Extra service naar uw gasten. Uw gast hoeft alleen nog maar op de betaallink te klikken. Het bedrag, factuurnummer en bankrekeningnummer (IBAN) zijn reeds ingevuld waardoor de betaalhandeling voor de gast sneller en makkelijk wordt.
Meer voordelen voor u?
De belangrijkste voordelen voor u zijn:
- uw gasten betalen drie keer sneller met een betaallink (25% wordt binnen één dag betaald, zonder betaalverzoek is dat slechts 5%);
- op-rekening-eters kunnen geen fouten meer maken met het bedrag, bankrekeningnummer, factuurnummer, e.d.;
- het bedrag staat na de betaling gelijk op uw rekening, ook in het weekend;
- u houdt beter het overzicht, bijvoorbeeld als gasten met een ander(e) naam of bankrekeningnummer betalen dan de tenaamstelling op uw factuur;
- dit is ook als alternatief te gebruiken voor een mislukte pinbetaling door een storing, enzovoort.
Is uw gast te laat met betalen? U kunt uw gast met een digitaal betaalverzoek eenvoudig herinneren om uw factuur snel te voldoen.
Welke aanbieders zijn er?
Banken. ABN AMRO, Rabobank, Bunq en ING bieden zakelijke rekeninghouders digitale betaalverzoeken via een iDEAL-link. Daarnaast biedt Bunq ook de mogelijkheid om te betalen via het Duitse SOFORT Banking.
Overige aanbieders. Naast bovengenoemde banken bieden AcceptEasy, Mollie, PaySquare en PayPal betaalverzoeken. Speciaal gericht op zzp’ers en kleine ondernemers is Mr. Billie.
Wat zijn de kosten? De kosten verschillen per aanbieder, afhankelijk van het aantal transacties per maand (tussen de € 0,10 en € 0,25 per transactie). Ook zijn er aanbieders die een aansluittarief vragen of een maandelijks vast bedrag naast het tarief per betaling.
Is het veilig? PSD2 (Europese richtlijnen voor betaaldiensten) regelt o.a. de beveiliging van de betalingen en de communicatie. De AFM en DNB houden daar toezicht op.