“Sorry, vergeten te factureren, kunt u nog even betalen?”
Een heldere blik. Stel dat u met een schoonmaakbedrijf afspreekt om maandelijks de ramen van uw serre en de terrasschermen te laten reinigen. Dit gebeurt maandelijks tot uw volle tevredenheid, maar het schoonmaakbedrijf vergeet anderhalf jaar lang de ‘beloofde’ factuur te sturen.
Onaangenameverrassing! Op een zeker moment schrikt het schoonmaakbedrijf wakker en stuurt u alsnog de rekeningen. Bepaald geen klein bier! Niet leuk, zeker als u de rekening eigenlijk niet meer verwachtte. Moet u de rekening alsnog betalen of is dit (voor het schoonmaakbedrijf) een typisch gevalletje van ‘eigen schuld, dikke bult’?
Verjaringstermijnen
Beter laat dan nooit? De eigenaar van het schoonmaakbedrijf uit ons voorbeeld komt anderhalf jaar na dato alsnog achter zijn vergissing en stuurt u alsnog de rekening. U was misschien allang vergeten dat u nog een rekening zou krijgen, of u wist dit eigenlijk nog wel maar hoopte stiekem dat de rekening niet meer zou komen …
Moet dat nog? U vraagt zich dan misschien af of u na zo veel tijd nog steeds verplicht bent om deze rekening te betalen. U heeft daar misschien wel helemaal geen zin in.
Verjaringstermijn. Voor een openstaande vordering of factuur geldt een verjaringstermijn. Een openstaande factuur of vordering kan dus inderdaad verjaren en blijft dus niet eeuwig bestaan.
Buiten de verjaringstermijn. Als een bedrijf een rekening verstuurt buiten de verjaringstermijn, dan is deze verjaard en kan het bedrijf wettelijk gezien betaling niet meer afdwingen.
Zakelijk of privé?
Onderscheid. Bij verjaring van vorderingen of facturen is er volgens de wet een onderscheid tussen zakelijke klanten en consumenten.
Zakelijk vijf jaar. Bij zakelijke klanten (u bent in ons voorbeeld een zakelijke klant omdat u een contract heeft afgesloten voor uw bedrijf) verjaart een vordering of factuur vijf jaar na het verstrijken van de betalingstermijn (doorgaans 14 tot 30 dagen na de factuurdatum). Als er geen factuur is gestuurd, moet er worden uitgegaan van de datum dat de factuur had moeten worden gestuurd.
Consument twee jaar. Heeft u iets gekocht als consument, dan geldt er een verjaringstermijn van twee jaar. De regels voor een zogeheten consumentenkoop gelden in het geval dat u als particulier een koopovereenkomst sluit met een professionele verkoper. Let op. De korte verjaringstermijn geldt niet voor diensten en reizen. Als u als particulier een reis boekt of een hovenier de heg laat snoeien, is de verjaringstermijn van de nota gewoon vijf jaar.
Vanaf wanneer? De verjaringstermijn begint te lopen vanaf het moment dat de betalingstermijn is verstreken. In de meeste gevallen is de betalingstermijn 14 of 30 dagen.
Welke dagtekening? Uw leverancier mag niet de ‘oude’ factuurdatum aanhouden, maar moet de (veel latere) datum dat hij de factuur daadwerkelijk opmaakt, vermelden. Uiteraard hoort hij hierbij de gebruikelijke voor u geldende betalingstermijn te hanteren. Tip. Vraag om een betalingsregeling. U kunt dit niet afdwingen, maar een verstandige leverancier zal dit niet weigeren omdat hij zelf de fout gemaakt heeft.