Betere salesopvolging in Gmail
Streak ( http://www.streak.com ) is een zgn. CRM-tool (Customer Relationship Management) voor wie Gmail in zijn Chrome-browser gebruikt. De extensie laat u inkomende e-mails van prospects en klanten labelen, zodat u die daarna gemakkelijker kunt opvolgen en beheren. Een overzicht in verschillende kleuren, die elk een stadium in het verkoopproces weergeven, moet u helpen om uw producten of diensten op een gestructureerde manier aan de man te brengen.
De installatie
Op de Streak-website klikt u op de Get Streak -knop. Dat leidt u naar de Chrome Web Store, waar u de extensie aan uw browser kunt toevoegen. Zodra dat gebeurd is, wordt Gmail automatisch geopend. Vervolgens moet u Streak toegang tot uw account verlenen en nog enkele vensters doorlopen. Selecteer daarin optie A (die biedt voldoende mogelijkheden) en kies een team (bv. sales, operations, real estate, ...) dat het best bij uw business aansluit. Daarna krijgt u een nogal overrompelend voorbeeldscherm te zien, dat u kunt wegklikken door bovenaan op Gmail te klikken.
Aan de slag
U krijgt een mail. Stel, een potentiële klant stuurt u een e-mail waarin hij informatie vraagt over een van uw producten. Wanneer u in uw Gmail-inbox met de muis over dit bericht beweegt, worden er verschillende icoontjes getoond: o.a. om de mail te verwijderen of te archiveren, maar ook om die te koppelen aan Streak. Klikt u op het Streak-pictogram, dan wordt er gevraagd om het bericht toe te voegen aan een ‘box’. Geef die bv. de naam van de persoon die u de e-mail stuurde, en bevestig. In uw inbox wordt het gelinkte bericht nu gemarkeerd met een oranje pictogram.
Pijplijnen. In de linkerkolom van Gmail, die automatisch openklapt wanneer u de muis erover beweegt, voegt Streak het menu ‘Pijplijnen’ (oranje icoontje) toe. Daar vindt u de zojuist gekoppelde e-mail terug. Door erop te klikken, kunt u allerlei extra gegevens aan de fiche toevoegen. Denk aan contactinfo van de persoon, de gevraagde info, enz. Alle e-mailconversaties met deze prospect worden hieraan automatisch gelinkt. Belt u hem daarna op, dan kunt u ook manueel invoeren wat er precies besproken werd. Wanneer een van uw medewerkers contact met hem opneemt, voegt hij deze informatie eveneens toe aan de fiche.
Opvolging. Streak voegt een nieuwe mail automatisch toe als een (rode) ‘lead’. Heeft u intussen vorderingen gemaakt in het verkoopproces, dan kunt u het bericht (in de gekoppelde fiche) verplaatsen naar een ander stadium met bijbehorende kleur. Standaard staan al ‘contacted’ (oranje), ‘pitched’ (groen) en ‘demo’ (blauw)ingesteld. Via het tandwieltje kunt u de verschillende stadia, hun namen en hun kleuren echter helemaal naar uw hand zetten, zodat ze volledig passen in uw vertrouwde workflow.
Hoeveel kost het?
Gebruikt u Streak alleen, dan kan dat helemaal gratis. U krijgt toegang tot de basisfuncties, die voor heel wat zelfstandigen wellicht voldoende zijn. De betaalde formules (vanaf $ 49/maand per gebruiker, bij jaarlijkse facturatie) bieden o.a. samenwerkingsmogelijkheden. Die formules kunt u eventueel 14 dagen gratis uitproberen.