WEBDIENSTEN & SOFTWARE - OFFICE - 23.11.2018

Werk tegelijk met Google Docs en Microsoft Word

Google Documenten gebruiken om samen te werken aan een document is erg handig, omdat alles zich in de cloud bevindt. Zelfs als u liever met Microsoft Word werkt op uw computer, kunt u Google Docs gebruiken. Hoe werkt dat?

Stel dat u een document het liefst in Microsoft Word maakt, maar dat u er daarna samen met anderen aan wilt verder werken om tot een definitieve versie te komen. Voor dat delen en samenwerken is Google Documenten ( http://docs.google.com ) de ideale dienst. Hoe combineert u beide?

Aan de slag!

Maak een Word-document aan en sla het op uw computer op. Ga vervolgens met uw browser naar Google Drive ( http://drive.google.com ) en log in met uw Google-account. Klik op Nieuw en kies Bestanden uploaden . Kies het Word-document dat u aangemaakt heeft. Enkele seconden later bevindt het document zich in de cloud. Klik met de rechtermuisknop op het document en kies Openen in Google Documenten – dit kan even duren. In het overzicht vindt u nu zowel de doc-/docx-versie als de Google Documenten-versie.

Gebruik de software en app

Manueel een document uploaden naar Google Docs is echter niet de snelste manier. Installeert u het gratis programma Back-up en synchronisatie ( https://www.google.com/intl/nl_ALL/drive/download/backup-and-sync/ ), dan krijgt u al uw Google Drive-bestanden ook in de Windows Verkenner te zien. Het volstaat dan een Word-document naar die map in de Verkenner te slepen om het te uploaden. Vervolgens opent u Google Documenten via de browser, net als in de vorige paragraaf. Tip.  U kunt een Google Documenten-bestand ook bewerken in de Google Documenten-app voor iOS of Android (onderaan op https://www.google.com/intl/nl/docs/about/ ).

Bewerk uw document

Uw Word-document is nu omgezet naar Google Documenten. Het is dus belangrijk om de upload maar meteen uit te voeren als het document al enige inhoud heeft. U kunt het document vervolgens eenvoudig delen in Google Documenten in de browser. Klik rechtsboven op Delen en voer namen of e-mailadressen in. Standaard mogen de medewerkers het document ook bewerken. Heeft u dat liever niet, klik dan op het potloodje en kies mag bekijken . Tip.  Wilt u dat bewerkers geen toegang geven aan andere personen? Klik dan op Geavanceerd en kies Voorkomen dat bewerkers toegangsrechten wijzigen en nieuwe mensen toevoegen .

Interessant is de optie Deelbare link ophalen : u krijgt dan een unieke link die u naar anderen kunt sturen (bv. via e-mail of als bericht). Ook hier heeft u de optie of het document enkel bekeken (standaard) of ook bewerkt kan worden. Tip.  Als u een dergelijke link deelt, heeft de persoon die hem ontvangt zelfs geen Google-account nodig om het document te bewerken of te bekijken!

Van Google Documenten naar Word

Nadat u een document naar Google Documenten geüpload heeft en het omgezet heeft in een bewerkbaar document, kunt u het doc-/docx-bestand op Google Drive beter verwijderen (in de browser of via de Verkenner als u het programma Back-up en synchronisatie geïnstalleerd heeft).

Wanneer een document klaar is op Google Documenten, kunt u het eenvoudig weer omzetten naar Microsoft Word. Klik op Bestand ; Downloaden als ; Microsoft Word en sla het op.

Upload een Word-document gemakkelijk naar Google Docs (via Google Drive), om het daar te bewerken en – vooral – te delen. Nadat het (door anderen) bewerkt is, kunt u het snel weer omzetten naar een Word-bestand.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01