Maak ambassadeurs van uw klanten
Deel en heers
Wat is het? Sharebuttons treft u vaak aan onder informatieve webpagina’s. Meestal bieden ze u de mogelijkheid om de pagina op verschillende manieren te verspreiden: via e-mail, Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. Wanneer u de bezoekers van uw eigen website de kans geeft om hiermee uw informatie te delen met hun kennissen, vrienden en collega’s, bereikt uw boodschap meer mensen. Zo trekt u mogelijk extra websitebezoekers en zelfs nieuwe klanten aan. Brick Marketing ( https://goo.gl/fbRgcs ) somt nog meer voordelen op.
SEO. Een website met share-opties scoort bovendien beter in de Google-zoekresultaten. Want hoe meer er gelinkt wordt naar uw site, hoe beter de ranking. Meer info hierover vindt u bij StraightNorth ( https://goo.gl/XkSfNe ).
Tip.  Er bestaan heel wat webtools waarmee u allerlei share-mogelijkheden aan uw webpagina’s kunt toevoegen. Ze tonen u (op hun eigen website) meestal ook statistieken over hoe vaak uw pagina’s gedeeld worden: zo weet u meteen wat populair is en wat niet. U hoeft deelknoppen overigens niet te beperken tot louter uw informatieve teksten. U kunt ze evengoed toevoegen aan bv. webpagina’s met interessante acties in uw winkel, met de nieuwste producten in uw assortiment, met een workshop in uw zaak, enz.
Met welke tools?
AddThis. Een van de bekendste tools om sharebuttons aan uw webpagina’s toe te voegen, is AddThis ( http://www.addthis.com/get/share ). Daarmee kunnen uw bezoekers uw informatie verspreiden via meer dan 200 verschillende kanalen. Uzelf kunt kiezen uit verschillende knoppenlay-outs ( floating , expanding , inline , …). Hoewel deze tool het tijdens onze registratieprocedure een paar keer liet afweten, bezorgt hij u een code die u (of uw webmaster) simpelweg in de broncode van uw website moet plakken. AddThis is gratis te gebruiken, maar er zijn ook betalende formules met extra functies (zie https://www.addthis.com/plans ).
Alternatieven. AddThis is lang niet de enige tool. Andere bekende spelers zijn ShareThis ( http://www.sharethis.com ) en AddToAny ( http://www.addtoany.com ). Een opsomming vindt u bv. bij Colorlib ( https://goo.gl/4KPaZz ) en 3rd Planet Techies ( https://goo.gl/u42PPp ).
Wie is de beste? Al deze verschillende tools werden uitgetest door Xfive.co ( https://goo.gl/rZg7dg ) al voor ons. Uit die vergelijking blijkt dat het minder bekende Jetpack ( http://www.jetpack.com ) de beste keuze is, tenzij u zelf customized buttons kunt maken. Kijk op https://goo.gl/pxGDNo voor alle details.
Waarop moet u letten?
Besteed sowieso voldoende aandacht aan de plaats waar u de deelknoppen op uw webpagina’s zet. Goede tips hierover vindt u bij Social Media Week ( https://goo.gl/J5kza8 ). Zorg er ook voor dat ze de bezoekers niet afleiden van bv. de (veel belangrijkere) bestelknop. Webaholic ( https://goo.gl/h2vUsV ) vertelt u ook waarom u niet té veel share-opties mag aanbieden: die kunnen leiden tot keuzestress. Nog meer concrete aandachtspunten worden verzameld op de website van WordStream ( https://goo.gl/QoBiuz ).