Wat goed vastleggen bij overstap naar andere auto in het jaar?
Sluitende kilometeradministratie.
Er is maar één manier om een fiscale bijtelling volledig uit te sluiten. Dat is het bijhouden van een sluitende rittenregistratie, waaruit overtuigend blijkt dat u op jaarbasis minder dan 500 privékilometers gereden heeft met uw auto(‘s) van de zaak. Dat lijkt een duidelijke regel, maar dat is het niet altijd! Het kan fout gaan als u in een jaar overstapt op een andere auto. Dat bleek onlangs wederom in een zaak bij het gerechtshof. Wat was het geval?
Wat speelde er bij de rechter?
Overstap naar andere auto. Mevrouw X had in 2013 twee auto’s van haar werkgever tot haar beschikking. Tot 5 november 2013 was dat een auto met een cataloguswaarde van € 33.885,- (de 25%-auto) en daarna een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 51.865,- (0%-auto).
Mevrouw X hield voor beide auto’s een rittenregistratie bij ter voorkoming van een fiscale bijtelling. De 25%-auto had zij 376 km voor privédoeleinden gebruikt en de 0%-auto 242 km, tezamen dus 618 km.
Naheffingsaanslag van fiscus. Omdat de toegestane 500 km-grens was overschreden, legde de inspecteur voor de 25%-auto een naheffingsaanslag loonbelasting op van (25% x € 33.885,-) x 52% x 308/365 dagen =) € 3.717,-. Mevrouw X ging in beroep.
Gerechtshof Amsterdam 02.08.2017 (GHAMS:2017:1979) , had begrip voor de gedachtegang van mevrouw X dat het onjuist was om de met de 0%-auto gereden kilometers in haar situatie mee te laten tellen voor de vraag of de 500 km-grens was overschreden, omdat uit de wetsgeschiedenis bleek dat het de bedoeling van de wetgever was om het voordeel van het privégebruik van een 0%-auto niet in de heffing te betrekken.
Het hof vond het ook wel wrang, omdat mevrouw X uitsluitend met de 0%-auto tijdsevenredig gezien beduidend meer privékilometers was gaan rijden dan zij tot 5 november 2013 met de 25%-auto deed.
Het privégebruik van de 25%-auto was immers - ook tijdsevenredig gezien - minder dan 500 km. Hier stond echter tegenover dat de Hoge Raad in een arrest van 17 december 1997 had beslist dat bij volgtijdelijk gebruik van aan een belastingplichtige ter beschikking gestelde auto voor de vraag of de 500 km-grens was overschreden, moest worden uitgegaan van het privégebruik van die auto’s tezamen, zodat de met de 0%-auto gereden privékilometers meetelden voor de vraag of de 500 km-grens grens was overschreden. Het hof verklaarde het hoger beroep van mevrouw X ongegrond.
Hoe dit te voorkomen?
Onnodig. Mevrouw X had deze onnodige autopech kunnen voorkomen door haar rittenregistratie na 5 november tot het einde van 2013 voort te zetten en met beide auto’s onder de 500 km-grens te blijven. Ze had dus even moeten wachten tot 2014 met het privégebruik.
De 0%-bijtelling is inmiddels afgeschaft, maar er zijn nog steeds auto’s waarvoor een 0%-bijtelling geldt. De datum waarop de auto op naam is gesteld, bepaalt namelijk de hoogte van de bijtelling. Voor auto’s met een CO2 -uitstoot van maximaal 50 gr./km die voor 1 januari 2014 voor het eerst op naam zijn gesteld, geldt vijf jaar lang de 0%-bijtelling.
Het model ‘Rittenregistratie’ kunt u downloaden via http://tipsenadvies-administrateur.nl/download (FM 01.07.04).