PERSONEELSBELEID - 10.10.2017

Maak medewerkers verantwoordelijk voor eigen prestaties

Steeds meer medewerkers werken (gedeeltelijk) ‘buiten de deur’. Dat vraagt om een andere manier van aansturen en beoordelen, bijvoorbeeld door medewerkers zichzelf te laten aansturen en 360°-feedback te geven. Hoe dan?

Vitamines V

Drie V’s. In ‘Het Nieuwe Werken’ zijn drie V’s belangrijk voor medewerkers:

  • Verantwoordelijkheid voor het eigen functioneren.
  • Vrijheid om te bepalen hoe en waar zij werken.
  • Vertrouwen van de leidinggevende dat medewerkers doen wat er is afgesproken.

Hoe kunt u de verantwoordelijkheid en het zelf startend vermogen van medewerkers vergroten?

De start. Medewerkers formuleren zelf hun prestatiedoelstellingen en de leidinggevende geeft de afdelingsdoelstellingen en de kaders aan. De medewerkers verdelen de rollen en werkzaamheden die voortvloeien uit de afdelingsdoelstellingen. Zij zorgen er samen voor dat alles wordt gerealiseerd.

Tip. Definieer de prestatiedoelstelling zo veel mogelijk in kwantificeerbare outputtermen, zoals in bedragen, uren, aantallen, kosten, etc.

Stappenplan

  1. Medewerkers brengen onderling hun sterke punten, kwaliteiten en passie in kaart.
  2. Medewerkers bepalen aan de hand van afdelingsdoelen hoe zij hun talenten en kwaliteiten het best in kunnen zetten om deze doelen te realiseren. Gezamenlijk komen zij tot een voor allen passende verdeling.
  3. Medewerkers evalueren in zogenaamde zelfevaluaties hun eigen prestaties.

Spiegel voorhouden

De leidinggevende blijft toetsen of de medewerker wel of niet zijn prestatiedoelstelling heeft gerealiseerd en laat medewerkers zichzelf spiegels voorhouden over hoe zij tot deze prestaties zijn gekomen. Dat kan met de antwoorden op 360°-feedbackvragen, zoals:

  • Waar moet de collega vooral mee doorgaan?
  • Wat moet de collega vaker laten zien?
  • Waarmee moet de collega stoppen?

Tops en tips

Een andere variant is het geven van tops en tips. Twee voorbeeldvragen:

  • Top. Doe je goed, dat waardeer ik in jouw gedrag en houding, dat zou je meer, vaker moeten doen.
  • Tip. Dit mis ik, dit duurt te lang, te kort, dit is een verbeterpunt.

Creëer met een bottom-upaanpak een klimaat waarin medewerkers meer de regie pakken en zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen prestaties. Dit ‘intern ondernemerschap’ leidt tot een hogere motivatie en bevlogenheid, zeker als er gebruik wordt gemaakt van de sterke punten van de medewerker.

Feedback via WhatsApp

De feedback kan op allerlei manieren worden gegeven, ook via een WhatsAppbericht. Stuur bijv. na een vergadering via WhatsApp een vragenlijstje met vragen als: Wat ging er goed en wat kan er beter? Wat mag ik meer doen en wat moet ik laten?

Laat medewerkers reflecteren. Medewerkers maken als student reflectieverslagen. Zij zijn gewend zichzelf een spiegel voor te houden en te reflecteren.

Maak als leidinggevende heldere, kwantificeerbare prestatiedoelstellingen. Laat de medewerkers deze doelen met elkaar verdelen op basis van ieders talenten en kwaliteiten. Blijf de vinger aan de pols houden, de werknemers een spiegel voorhouden of tops en tips delen met de medewerkers.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01