Hoe vult u de energietank van uw medewerkers?
Energie geven of nemen?
Geven, geven en nog meer geven. Sommige medewerkers zijn echte gevers. Sommigen geven zelfs ten koste van zichzelf of zonder energie te kunnen ontvangen van anderen. Als ze daarmee doorgaan, putten zij zichzelf uit.
Of zuigen ... Tegenover deze gevers zien we in bedrijven ook zuigers. Misschien herkent u dat wel, medewerkers die juist nemen van u en hun collega’s. Ze nemen energie, vragen voortdurend aandacht of doen dingen ten koste van anderen. Hoe zorgt u voor een goede balans tussen geven en ontvangen?
Neem uzelf als uitgangspunt. Het kan verhelderend werken om in gedachten eens na te gaan hoe u zich voelt als u met iemand heeft samengewerkt: voelt u zich energiek of juist leeggezogen?
Vul de energietank
Onderzoek. Wanneer geeft u iets waardoor mensen zich meer opgeladen voelen? Uit onderzoek blijkt dat er vijf manieren zijn om de energietank gevuld te krijgen:
- Complimenten geven en bemoedigende woorden spreken.
- Qualitytime: met zorgvuldige aandacht en tijd een overleg voeren, een praatje maken of juist even tijd voor uzelf nemen.
- Presentjes en beloningen die raken aan het interessegebied van de ander.
- Een service verlenen: koffie halen, werk overnemen, iemand aanbevelen, etc.
- Het lichamelijke welzijn verhogen door aanraking, zoals een schouderklopje.
Wat kunt u daarvan leren?
- Stuur bij belangrijke gebeurtenissen een persoonlijke kaart met een zin die past bij de persoon.
- Neem regelmatig actieve rust. Dit helpt om de eigen energietank goed te vullen. Geef medewerkers de kans om tijd in te ruimen, bijv. om even ongestoord van muziek te genieten. De helderheid en productiviteit verbetert daardoor.
- Houd bij waar iemand van houdt en zoek iets uit waaruit blijkt dat u zich heeft verdiept in hem, in plaats van een algemene waardebon waarbij de ander zelf iets kan uitzoeken.
- Beveel anderen aan, bijv. op LinkedIn. Dit is een kleine moeite met grote impact.
- Huur eens een stoelmasseur in. Dit kan kort en krachtig. Met een behandeling van 20 minuten kan iemand al ontspannen. De kosten betalen zich terug door medewerkers die meer energie hebben en beter presteren.
Rechtvaardigheid
Uit onderzoek blijkt dat ‘rechtvaardigheid’ belangrijk is voor geluk in organisaties. Het is dus belangrijk om daar aandacht aan te besteden.
Er zijn drie soorten rechtvaardigheid:
- Distributieve rechtvaardigheid: medewerkers ontvangen op basis van hun bijdrage een beloning.
- Procedurele rechtvaardigheid: er wordt onpartijdig gehandeld waarbij de juiste procedures zijn gevolgd.
- Interactionele rechtvaardigheid: medewerkers ontvangen relevante informatie en worden met waardigheid behandeld.