Google Posts, gratis reclame of niet(s) voor u?
Google Posts. Google Posts zijn berichten die u zonder kosten aan het ‘kennisvenster’ van uw zaak kunt toevoegen. Wat is ook alweer dat kennisvenster?
Kennisvenster? Als klanten uw zaak ‘googelen’, dan verschijnt uw zaak niet alleen in de zoekresultaten, maar aan de rechterkant verschijnt ook een venster met allerlei gegevens over uw zaak. Er staan afbeeldingen, adresgegevens, telefoonnummer, recensies, openingstijden, enz.
Let op. U moet wel een bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf hebben aangemaakt. Tip. Dat zou u sowieso moeten doen. Het is gratis, u scoort er beter door in de zoekresultaten en u valt er beter door op.
Moet u hier wel tijd in steken?
U beslist uiteraard zelf waar u wel en niet tijd in steekt. Toch geven we u twee overwegingen mee.
- Gratis reclame. Men zegt weleens dat mond-tot-mondreclame de beste manier van reclame is. Maar wellicht wilt u extra klanten. Dus bedenk dat u nieuwe producten, acties, activiteiten, e.d. kunt promoten. Prima, maar uw doelgroep moet het wel weten, want anders komen die extra klanten niet. Dus u zult van tijd tot tijd reclame moeten maken. Dat kan met Google Posts.
- Uw klanten googelen eerst. 82% van de mensen gebruikt Google om lokale informatie te vinden. Het kennisvenster is daarom een goede plek om te vertellen wat uw bedrijf uniek maakt of welke acties u heeft bedacht. U valt op tussen de zoekresultaten en geeft mensen een reden om naar uw website door te klikken en uw zaak te bezoeken.
Google Posts, hoe werkt dat?
Google Mijn Bedrijf. Als u dit nog niet heeft, dan meldt u zich hier eerst (gratis) aan. Heeft u zich aangemeld, log dan in ( https://business.google.com ).
Maak een post. Links ziet u een menu. Klik op ‘Posts’ en vervolgens op de blauwe knop rechtsonder op uw scherm. Tip. Zorg dat u een afbeelding van bijv. uw product, interieur, showroom of van uw logo op uw computer klaar heeft staan. Deze afbeelding moet minimaal 250 pixels breed en hoog zijn. Voeg uw afbeelding toe.
Vijf soorten posts. U kunt de bezoeker zes dingen laten doen door middel van een knop die doorlinkt naar een website. U kunt:
- meer informatie laten aanvragen;
- laten reserveren;
- laten registreren;
- laten bestellen; of
- een aanbod laten bekijken.
Publiceer. Klik op ‘Voorbeeld’. Als u alles heeft goed bevonden, klikt u op ‘Publiceer’. Let op. Er kan een aantal minuten overheen gaan voordat uw post ook daadwerkelijk getoond wordt.
Wat u verder nog moet weten
Meer dan één Google Post maken? Het is niet moeilijk, kost weinig tijd en het is gratis. Er is echter één maar: een post blijft maar zeven dagen actief, daarna moet u weer een nieuwe maken. Tip. Wilt u dat niet, maak dan een ‘Evenement’. Dat is een post met een begin- en einddatum, die wordt getoond tot de einddatum. Hoe dat moet, wijst zich vanzelf.