AUTO VAN DE ZAAK - 27.10.2017

Fiscaal gezien niet beter in een oud barrel rondkachelen?

Een lezer kwam als suggestie voor goedkoop zakelijk rijden op de proppen met een alternatief, namelijk rijden in een youngtimer. Een auto van minimaal 15 jaar oud met een bijtelling van enkele tientjes per maand. Zit daar wat in?

Hoe zat dat ook alweer? Als u een auto van de zaak rijdt, mag u de autokosten van uw winst aftrekken. Rijdt u op jaarbasis meer dan 500 km privé? Dan krijgt u een bijtelling. U moet dan jaarlijks een percentage van de catalogusprijs van de auto bij uw winst optellen. Vanaf 2017 bedraagt de bijtelling voor nieuwe auto’s 22% van de catalogusprijs. Alleen voor volledig elektrische auto’s geldt er een tarief van 4%.

Catalogusprijs? De catalogusprijs is de nieuwe prijs van de auto inclusief:

  • bpm;
  • btw;
  • accessoires die zijn aangebracht door de leverancier van de auto, voordat deel 1 van het kenteken is afgegeven.

Youngtimer goedkoper?

Een youngtimer is een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De bijtelling bedraagt dan 35% van de dagwaarde van de auto. De bijtelling is weliswaar 35%, maar de dagwaarde van de youngtimer is vele malen lager dan de catalogusprijs.

Voorbeeld. Een nieuwe auto (2017) met een cataloguswaarde van € 50.000,- heeft een jaarlijkse bijtelling van 22% van € 50.000,- = € 11.000,-. Deze € 11.000,- wordt bij uw winst geteld. Bij een maximaal belastingtarief van 52%, kost de bijtelling u jaarlijks € 5.720,-. Let op. Deze bijtelling blijft jaarlijks gelijk, ook al is de auto niet meer nieuw.

Een youngtimer die u aanschaft voor € 5.000,-, heeft een jaarlijkse bijtelling van 35% van € 5.000,- = € 1.750,-. Bij een maximaal belastingtarief van 52%, kost de bijtelling u jaarlijks € 910,-.

Dus aantrekkelijk? Een youngtimer met een lage dagwaarde leidt inderdaad tot een lage privébijtelling en is daarom fiscaal aantrekkelijk.

Tip. Deze bijtelling neemt jaarlijks af, omdat de dagwaarde daalt. Let op. Reparaties en onderhoud van een youngtimer kunnen echter wel vaak fiks duurder uitvallen dan die van een nieuwe auto.

De rekentool ‘Bijtelling bepalen’ kunt u downloaden via http://tipsenadvies-eenmanszaak.nl/download (TE 08.01.03).

En wat met de btw?

Verricht u belaste prestaties, dan is de btw op het onderhoud, de brandstof en eventueel de aanschaf van een youngtimer van de zaak in beginsel gewoon aftrekbaar. Let op. Koopt u een youngtimer van een particulier of van een handelaar die de zogenoemde ‘margeregeling’ toepast? Dan staat er geen btw op de factuur en kunt u over de aanschaf dus geen btw aftrekken.

Correctie privégebruik. Voor het privégebruik moet u vervolgens wel een correctie maken. Dit doet u in de laatste btw-aangifte van het jaar. U kunt hierbij uitgaan van de forfaitaire regeling (2,7 of 1,5%) dan wel van het werkelijke gebruik (de verhouding tussen privé en zakelijk gereden kilometers). Let op. Gaat u uit van het werkelijke gebruik? Houd er dan rekening mee dat de woon-werkkilometers voor de btw privékilometers zijn!

2,7 of 1,5%? Heeft u de auto aangekocht met btw? Dan bedraagt de btw-correctie 2,7% van de cataloguswaarde. Na vier jaar (na het jaar van aanschaf) mag er worden uitgegaan van 1,5%. Heeft u de auto aangekocht zonder btw? Dan bedraagt de btw-correctie 1,5% van de cataloguswaarde.

Een youngtimer ouder dan 15 jaar met een lage dagwaarde leidt inderdaad tot een lage privébijtelling en is daarom fiscaal aantrekkelijk. Maar waak voor hogere onderhoudskosten en reparaties die bij zulke auto’s roet in het eten kunnen gooien.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01