Facebookmarketing: een checklist
De basisinformatie
Zet allereerst een herkenbare profiel- en omslagfoto op uw pagina. Zorg ook dat het Info -gedeelte alle benodigde gegevens bevat: uw activiteiten, adres, contactgegevens, enz. Via Knop Toevoegen kunt u zelfs een button plaatsen waarmee men u bv. rechtstreeks kan bellen vanaf een smartphone of een offerte kan aanvragen.
Het juiste evenwicht
Slechts 1 op de 10 posts mag commercieel zijn. De rest moet informatief en inspirerend zijn, want Facebook toont die vaker in het algemene berichtenoverzicht. Bovendien krijgen niet-commerciële berichten meer likes en reacties, en worden ze vaker gedeeld. Zo trekken ze dus ook de aandacht van anderen. Ga vooral op zoek naar verhalen achter de schermen: wie zijn uw leveranciers, waar kopen zij hun materialen, wie zijn uw medewerkers, … Ook getuigenissen van klanten scoren goed. En vergeet humor niet!
Tip. U kunt een post in de kijker zetten door die vast te zetten aan de bovenkant van de pagina (die optie krijgt u wanneer u op de drie puntjes in de rechterbovenhoek klikt). Wilt u een specifieke doelgroep bereiken, dan kunt u het bericht ook tegen betaling ‘boosten’. Daarbij kunt u bv. de gewenste regio, leeftijd, taal en interesses aangeven. U stelt zelf het te besteden bedrag in en ziet dan meteen het potentiële bereik.
Foto’s en video’s
Beperk uw berichtgeving niet louter tot tekst, maar post zeker ook foto’s, illustraties en infografieken. Volgens Buffer ( https://goo.gl/D3myLR ) worden die tot 40 keer vaker gedeeld. Vergeet ook de mogelijkheden van video niet: volgens State of Inbound 2017 ( http://www.stateofinbound.com ) gaat 46% van de marketeers hier meer op focussen in het komende jaar, vanwege de mooie kansen.
Tip. Zorg wel voor een videopreview die de aandacht van uw publiek trekt. Die stelt u in door (via de drie puntjes) de optie Bericht bewerken te kiezen en vervolgens rechts een beeld te selecteren (u kunt ook een foto uploaden). Vergeet bovendien de kracht van een live videostream niet: hiermee geeft u uw volgers in realtime toegang tot uw openhuisdag, een demonstratie, een beurs, …
Op het goede moment
Overdrijf niet met het posten van berichten: een paar posts per week volstaan meestal. Kies vooral het goede moment uit. CoSchedule ( https://goo.gl/gubKQ8 ) leidde het beste tijdstip af uit 20 studies: in de tweede helft van de week (incl. weekends) tussen 12 en 16 uur. Toch doet u er eerder goed aan om te focussen op de ogenblikken waarop uw publiek actief is op Facebook. Die info kunt u opvragen via het Statistieken -menu bovenaan (klik daarna links op Berichten ).
Tip. Weet dat u posts op een Facebookpagina kunt inplannen op een specifiek tijdstip in de toekomst. Dat doet u door op het pijltje naast de Publiceren -knop te klikken en de optie Inplannen te kiezen.
Doe niet alles zelf
Weet dat u meerdere beheerders (bv. bepaalde collega’s) kunt aanstellen, zodat zij ook berichten op uw Facebookpagina kunnen posten. Dat doet u via Instellingen ; Paginarollen . U kunt hen daar zelfs specifieke rechten toekennen.