Rittenadministratie achteraf opmaken geeft problemen!
Privégebruik. In een recente rechtszaak ging het erover of de rittenadministratie fiscaal voldeed. Het ging hierbij om een salesdirector die van zijn werkgever een mooie Audi A6 ter beschikking kreeg. Deze auto diende uiteraard te worden gebruikt voor het bezoeken van (potentiële) klanten, maar mocht ook privé worden gebruikt.
Grens bijtelling. Omdat de cataloguswaarde van deze auto aanzienlijk is (€ 48.385,-) en de auto niet vaak privé zou worden gebruikt, wilde de man een fiscale bijtelling voorkomen. Via een rittenadministratie wilde hij aantonen dat de auto voor niet meer dan 500 km op jaarbasis privé wordt gebruikt, waardoor een bijtelling achterwege kan blijven.
Rittenadministraties
De eerste rittenadministratie die de man opmaakt, leidt tot 596 gemaakte ritten. Hiervan hebben 162 kilometers betrekking op privéaangelegenheden. Deze administratie leidt echter tot veel vragen van de Belastingdienst. Deze verwerpt dan ook dit bewijs en besluit een navordering op te leggen en daarmee de man alsnog over de bijtelling te laten betalen.
Nieuw bewijs . Om dit te voorkomen, komt de man tijdens de rechtszaak met een nieuwe rittenadministratie. Hierin zijn 647 ritten opgenomen, waarvan 487 km zijn besteed aan privézaken. Inderdaad, net onder de grens van 500 km, waardoor de bijtelling alsnog zou kunnen worden geschrapt.
Rittenadministratie rammelt. De fiscus is uiteraard niet direct overtuigd en gaat zeer kritisch controleren. Dan blijkt dat daarin toch wel veel onvolkomenheden zitten. Zo is bij sommige achtereenvolgende ritten uitgegaan van dezelfde beginstand en sluit de beginstand niet altijd aan op de eindstand van de vorige rit. Daarnaast is bij enkele ritten het aantal verreden kilometers niet gelijk aan het verschil tussen de begin- en eindstand.
Bijtelling blijft in stand. Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch, 15.08.2017 (GHSHE:2017:2768) , oordeelt dan ook dat deze administratie niet het vereiste (zware) bewijs levert dat de auto voor maximaal 500 kilometers privé is gebruikt. Mede omdat uit deze administratie reeds een aantal van 487 privékilometers voortkomt, kunnen de benoemde onvolkomenheden snel leiden tot overschrijding van de 500-kilometergrens. Dus geldt een bijtelling van 25% over de cataloguswaarde!
Wat kunt u met deze uitspraak?
Hoe fiscaal veilig? Een rittenadministratie is een goede manier om een bijtelling te voorkomen. Echter, zorg er wel voor dat u deze periodiek (dagelijks!) en zorgvuldig opmaakt, dus noteer bij voorkeur iedere rit direct. Doet u dit niet en maakt u de administratie pas achteraf op, dan loopt u een groot risico op een fiscale streep erdoor.
Controlemiddelen. De fiscus beschikt namelijk over diverse (digitale) hulpmiddelen, waarmee deze uw administratie probeert onderuit te halen. Als uw administratie niet aansluit bij bijvoorbeeld de ingegeven kilometerstand bij de autogarage (bij een onderhoudsbeurt, enz.), dan zal de fiscus dit verwerpen en alsnog een bijtelling in aanmerking willen nemen.
Op http://tipsenadvies-bouw.nl/download vindt u de rekentool ‘E-kilometerregistratie 2016-2020’. Hiermee kunt u uw ritten goed vastleggen (BW 20.02.02).