LOKALE HEFFINGEN - 21.09.2017

Reclame via gevelbordjes en geëtste ramen, belast?

De werking van het vertrouwensbeginsel kwam onlangs weer aan de orde in een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam. Wat speelde er over reclame op de gevel (bordjes en zeer grote geëtste ramen) van het eigen bedrijf?

Heffingsrecht gemeente. Onder de naam ‘reclamebelasting’ kan er in Nederland door een gemeente belasting worden geheven ter zake van openbare aankondigingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Men kan hierbij onder andere denken aan billboards en lichtbakken.

Zichtbaar vanaf openbare weg. Dat slechts is vereist dat de reclame zichtbaar is vanaf de openbare weg, brengt mee dat de belasting zowel is verschuldigd bij reclamevoorwerpen boven grond van de lokale overheid als reclamevoorwerpen boven particuliere grond. Daarin verschilt de reclamebelasting dus van de precariobelasting.

Plots meer reclamebelasting?

Geëtste ramen nu wel meegenomen. Nu deed zich in dit geval iets bijzonders voor. In het verleden ontving een maatschap een aanslag reclamebelasting van de gemeente voor een zeer laag bedrag, maar ineens werd deze aanslag voor het jaar 2016 vastgesteld op € 1.050,-. Wat bleek? In het verleden waren de geëtste ramen niet meegenomen in de aanslag. Alleen de bordjes op de gevel waren belast. Een oplettende ambtenaar zag zijn kans schoon en verhoogde de grondslag met de m2 van het raamoppervlak.

In het verleden reeds beoordeeld. Een vervelende verrassing voor de leden van de maatschap, zeker omdat er in het verleden reeds door de gemeente naar de situatie is gekeken. Tijdens de rechtszaak blijkt namelijk dat in het verleden een fiscale medewerker van de gemeente het pand voor de reclamebelasting heeft beoordeeld. Vervolgens is er 17 jaar lang enkel een aanslag reclamebelasting opgelegd voor de bordjes.

Vertrouwensbeginsel

Ramen niet belastbaar. U zult begrijpen dat de maten zich beroepen op het vertrouwensbeginsel. De medewerker die in het verleden de situatie heeft beoordeeld, kan onmogelijk de geëtste ramen niet gezien hebben. Daardoor mogen de ondernemers ervan uitgaan dat deze ramen zijn beoordeeld en dat deze niet als grondslag voor de reclamebelasting zijn aangemerkt.

Niet op terugkomen. Daarbij speelt ook een rol dat de belastbaarheid van een dergelijke reclame-uiting met reclamebelasting niet evident is. Of en voor welk deel de geëtste ramen mogen worden belast, is discutabel. Mede daardoor stelt de Rechtbank Rotterdam, 06.06.2017 (RBROT:2017:4206) , de ondernemers in het gelijk. Zij mogen ervan uitgaan dat de situatie omtrent de ramen zorgvuldig is beoordeeld door de gemeente. Nu deze situatie niet is veranderd, kan de gemeente niet op haar visie terugkomen.

Wat kunt u hiermee? U moet als ondernemer kunnen vertrouwen op de overheid. Dit wil zeggen dat u ervan uit moeten kunnen gaan dat de overheid haar uitlatingen en beoordelingen niet op een later moment intrekt of wijzigt. Hiervoor geldt dus het vertrouwensbeginsel. Dit speelt uiteraard niet alleen bij de reclamebelasting een rol. Ook bij andere belastingsoorten kan er sprake zijn van opgewekt vertrouwen. Hiervoor is wel een duidelijke beoordeling door de Belastingdienst vereist. Het feit dat een gegeven jarenlang in de aangifte is vermeld (‘ergens zonder toelichting op pagina zoveel’), is hiervoor niet voldoende. Dit is alleen anders als het om een dusdanig bedrag of onderwerp gaat dat de Belastingdienst geacht mag worden hier kritisch naar te hebben gekeken.

Met een beroep op het vertrouwensbeginsel in uw bezwaar en/of beroep staat u sterk. Als de gemeente een situatie in het verleden al heeft beoordeeld, dan blijft deze visie van kracht. Alleen bij een veranderde situatie of evidente strijdigheid met de wet, kan men deze visie voor de toekomst aanpassen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01