Maar ik heb toch nog nooit reclamebelasting betaald?
Vertrouwensbeginsel? Andere belangrijke beginselen zijn het redelijkheidsbeginsel, het motiveringsbeginsel en het gelijkheidsbeginsel. Houdt de overheid zich niet aan deze beginselen, dan kan dit gevolgen hebben voor uw belastingaanslag. Dit bleek onlangs voor de rechtbank in Rotterdam, waar een collega van u zijn aanslag reclamebelasting met succes aanvocht. Wat speelde er?
Nog nooit eerder voor betaald!
In deze zaak ging het om een aanslag reclamebelasting van ruim € 1.000,-, die was opgelegd aan een notariskantoor. Het betreffende kantoor had de afgelopen 17 jaar nooit reclamebelasting betaald en was het er niet mee eens dat dat nu opeens wel moest. De belasting had betrekking op de geëtste naam van het kantoor in de ramen van het pand. Deze waren al vanaf de bouw van het pand in de ramen aanwezig geweest.
Opeens andersdenkend? Als de fiscus van het ene op het andere jaar een ander standpunt inneemt, kunt u dat dan zomaar aanvechten? Er moet sprake zijn van een bewust standpunt dat door de fiscus is ingenomen. Accepteerde men bijvoorbeeld altijd de aftrek van uw werkkleding en doet men dat na een controle niet meer, omdat de kleding niet aan de wettelijke eisen voldoet, dan kunt u dit alleen succesvol aanvechten als men de aftrek in het verleden bewust heeft goedgekeurd.
Opgewekt vertrouwen? Ook in deze zaak werd eerst onderzocht of hiervan sprake was. De gemeente gaf toe dat de situatie in het verleden beoordeeld was, maar dat de ramen nu pas waren opgevallen. De rechter vond dit, gelet op de grootte van de ramen, ondenkbaar en legde dit standpunt naast zich neer. De onbelastbaarheid was bovendien niet dusdanig in strijd met de wet dat belastingheffing moest volgen en dus werd de aanslag verscheurd, Rechtbank Rotterdam, 06.06.2017 (RBROT:2017:4206) .
Wat kunt u hiermee?
Het vertrouwensbeginsel geldt zoals gezegd voor alle belastingen. Als we even uitgaan van het bovenstaande geval, is het voor u in soortgelijke omstandigheden om te beginnen van belang of er sprake is van veranderde omstandigheden, zoals andere reclame-uitingen. Zo niet, ga dan na of de gemeente afwijkt van een eerder ingenomen standpunt. Is de situatie in het verleden bij u beoordeeld en heeft u nooit of minder reclamebelasting betaald, dan zal de gemeente aan moeten geven waarop deze wijziging gebaseerd is. Heeft men uw situatie over het hoofd gezien, ga dan na hoe reëel dit is. In de behandelde zaak viel de reclamebelasting acht keer hoger uit, waardoor de rechter niet geloofde dat de reclame-uiting bij controle niet was opgemerkt.
Grijs gebied. U staat overigens extra sterk als er sprake is van een grijs gebied voor wat betreft de belastbaarheid. Het onbelast laten van geëtste ramen zou volgens de rechter niet echt in strijd zijn met de wet. Iets dergelijks zagen we in het verleden ook bij een muurschildering waarvoor opeens een aanslag reclamebelasting volgde, Hof Amsterdam, 25.03.2009 (GHAMS:2009:BH6990) . Ook die verdween in de prullenbak van de rechter.
Een model ‘Bezwaarschrift reclamebelasting schending vertrouwensbeginsel’ kunt u downloaden via http://tipsenadvies-medicus.nl/download (MD 10.11.04).