PRAKTIJKPAND - 21.09.2017

De VvE dwingen om voor onderhoud te reserveren?

U bent eigenaar van een praktijkuimte in een gebouw met drie commerciële ruimtes en acht appartementen. Toen de VvE niet genoeg geld in kas had voor een grote reparatie, moest u bijpassen. Hoe kunt u herhaling voorkomen?

Om een grote bijstorting te voorkomen, wilt u de jaarlijkse afdracht in het reservefonds verhogen. Daarnaar heeft u geïnformeerd bij de andere eigenaars. Vijf eigenaars (inclusief uzelf) kunnen zich in uw voorstel vinden, maar de andere zes voelen er niets voor. Kunt u hen dwingen om een hoger bedrag te reserveren voor onderhoud en herstel van het gebouw? En geldt er eigenlijk een minimale afdracht voor het reservefonds?

Verhoging afdracht?

Alleen de eigenaars. Alleen de vergadering van eigenaars (van de VvE) is bevoegd om de afdracht in het reservefonds aan te passen. De vergadering moet dus een besluit nemen, waarbij meer dan de helft van de aanwezige stemmen akkoord moeten zijn. In uw geval heeft u dus - als alle eigenaars op de vergadering aanwezig zijn - zes stemmen nodig om het te reserveren bedrag te verhogen. U komt hiervoor dus één stem tekort.

Alleen zó. Een verhoging van de reservering kunt u op dit moment helaas niet op een andere manier afdwingen. VvE’s moeten een reservefonds aanhouden, maar de jaarlijkse afdracht kent geen minimum. Zelfs als het overduidelijk is dat het reservefonds ontoereikend is of gaat zijn, kan de VvE in principe niet worden gedwongen om het af te dragen bedrag te verhogen. Wilt u dan toch een reservering maken voor (onverwachte) onderhoudsingrepen? Dan moet u daarvoor zelf sparen.

Nieuw: verplichte minimale reservering

De Wet verbetering functioneren VvE´s, die op 1 januari 2018 in werking treedt, verplicht VvE’s van woningen om jaarlijks een minimumbedrag voor het reservefonds op een bankrekening te storten. VvE’s hebben twee keuzemogelijkheden:

  1. jaarlijks ten minste 0,5 % van de herbouwwaarde van het appartementencomplex reserveren;
  2. een reservering doen die gebaseerd is op een meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Het MJOP moet aan verschillende vereisten voldoen. Zo moet het plan vastgesteld zijn, mag het max. vijf jaar oud zijn en moet dat plan de benodigde onderhoudsingrepen en kostenberekeningen bevatten voor een periode van minstens 10 jaar.

Als de eigenaars minder willen?

Als 80% van de eigenaars instemt met een lagere afdracht dan wettelijk wordt voorgeschreven, kan van de verplichte minimale reservering worden afgeweken. Let op. Voorwaarde is dat de individuele eigenaars de kosten voor onderhoud direct beschikbaar hebben. Zij moeten nl. onmiddellijk kunnen betalen wanneer onderhoud nodig is. Ook als een bank een bankgarantie heeft afgegeven aan de VvE, kan worden afgeweken van de minimale reservering. Tip. Onder de nieuwe wetgeving kan de VvE ook een grote investering financieren door geld te lenen.

Overgang. Vanaf 1 januari 2018 krijgen VvE’s drie jaar de tijd om de verplichte minimale reservering te realiseren. Zo kan de jaarlijkse afdracht evt. geleidelijk worden verhoogd. Voldoet uw VvE daarna (dus vanaf 2021) niet aan de wettelijke vereisten? Dan kunt u de VvE hierop aanspreken. Schrijf het bestuur aan met het verzoek de jaarlijkse reservering of vaststelling van het onderhoudsplan te agenderen. Wordt dan nog niets gedaan, dan kunt u naar de rechter stappen.

Uiterlijk vanaf 2021 moet er voldaan worden aan de nieuwe verplichte reserveringseisen. Wordt uw VvE geconfronteerd met grote herstel- of onderhoudsuitgaven, terwijl het reservefonds (nog) ontoereikend is? Dan kan het afsluiten van een lening door de VvE een goede oplossing zijn.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01