De sollicitatiebrief is binnen, nu een internetprofiel
Googelen
Start. De snelste stap is natuurlijk de naam van de kandidaat intypen in Google. Zorg dan dat u er zeker van bent dat de gevonden persoon ook uw kandidaat is. Tip. Optimaliseer de Google-resultaten door de naam van de kandidaat tussen aanhalingstekens te zetten. Komt de naam te veel voor, zet er dan de woonplaats bij en eventueel de huidige werkgever.
Wat vertelt Google? Google laat u zien waar uw kandidaat op internet te vinden is en wat er over hem te vinden is. Denk aan clubs en verenigingen en natuurlijk de sociale media. Tip. Interessant is of de kandidaat ook op zakelijke fora actief is. U kunt zien of het iemand is die alleen maar vragen stelt of iemand die ook antwoorden geeft.
Afbeeldingen op internet. Wellicht vindt u het interessant hoe uw kandidaat zich profileert op het internet. Door de naam te googelen en op ‘afbeeldingen’ te klikken, krijgt u al snel een beeld. Ook op Facebook, Instagram, Pinterest en YouTube vindt u afbeeldingen en video’s.
Bloggers. Let ook eens op mogelijke zakelijke publicaties van de kandidaat. Blogt hij regelmatig? Getuigen de artikelen van deskundigheid?
Uw kandidaat op sociale media
LinkedIn. LinkedIn is een zakelijk netwerk met 4,3 miljoen leden. Heeft u uw kandidaat gevonden, dan kunt u zijn profiel bekijken. Let dan onder andere op de volgende zaken:
- Komen de werkervaring en de opleidingen overeen met de cv?
- Heeft hij nog nevenfuncties?
- Heeft hij een groot netwerk en heeft u een aantal dezelfde contacten? Tip. Wellicht dat een gezamenlijk contact als referentie kan dienen.
- Welke vaardigheden, aanbevelingen, prestaties en interesses worden genoemd?
- Welk vrijwilligerswerk doet men?
Facebook. Facebook (10,4 miljoen leden) is een privénetwerk, bedoeld voor vrije tijd en vrienden. Als een kandidaat zijn profiel open heeft staan, kunt u makkelijk vinden wat hij zoal deelt en wie zijn vrienden zijn. Tip. Onder ‘Meer’ ziet u o.a. ook waar men is geweest (heeft ingecheckt), wat men heeft ‘geliked’ en van welke groepen men lid is.
Mag het eigenlijk wel?
Bescherming persoonsgegevens. Veel werkgevers doen een ‘internet search’ op hun kandidaten. Er zijn echter wel regels. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) mag u alleen persoonsgegevens verwerken als u daarvoor een ‘welbepaald en uitdrukkelijk omschreven’ doel heeft (juridisch: een legitieme reden). Bovendien mag uw search niet buitenproportioneel zijn. U moet zich beperken tot het noodzakelijke. Tip. De sollicitatiecode van de NVP biedt weliswaar handvatten voor een internet search, maar de Autoriteit Persoonsgegevens en haar Europese collega willen googelen alleen toestaan voor functies met een specifiek risico. Wat die risico’s zijn, is echter nog niet duidelijk. Weet dat u alleen mag googelen als u daar een legitieme reden voor heeft en als u uw doel niet kunt bereiken op een manier die minder inbreuk maakt op de privacy. Deze regels zijn ook van toepassing als er door de kandidaten van tevoren al toestemming voor is verleend.