Stuur een betaalverzoek
1.Tikkie. Met de Tikkie -app ( https://tikkie.me ) voor Apple en Android kunt u via WhatsApp een verzoek sturen voor de betaling van een bedrag tot maximaal € 750. De betaling verloopt via iDEAL. ABN AMRO ( https://www.abnamro.nl/nl/prive/ ) nam het initiatief voor Tikkie, maar de dienst is gratis te gebruiken voor iedereen met een Nederlandse bankrekening. De ontvangers van het verzoek hoeven de Tikkie-app niet geïnstalleerd te hebben. ING ( https://www.ing.nl/particulier/ ) biedt klanten een alternatief. Via de mobiele ING-app kunt u een betaalverzoek tot € 5.000 versturen via WhatsApp, e-mail, iMessage (alleen Apple) of door het tonen van een QR-code aan andere gebruikers van de ING-app.
2. Andere apps. Een betaalverzoek sturen kan ook met de app van Bunq ( https://www.bunq.com/nl/ ), een nieuwe Nederlandse bank die zich geheel op mobiel gebruik richt. Een betaling tussen twee Bunq-leden gebeurt direct. Naar anderen kan een betaalverzoek gestuurd worden via een mobiel nummer of e-mail; betaling loopt dan via iDEAL. Bunq levert ook de dienst Slice ( https://www.bunq.com/nl/slice ) voor het afrekenen van gedeelde betalingen, bv. een restaurantrekening of een gezamenlijk cadeau voor een collega. Alternatieve diensten met betaalverzoeken zijn Florin ( https://florinapp.com ) en Sjaak ( https://www.sjaak.nl ). Ook hier verloopt betaling via iDEAL.
3. PayPal. Ook met PayPal ( https://www.paypal.com/nl/ ) kunt u – zowel met de app als vanaf de website – een betaalverzoek sturen naar iedereen met een e-mailadres. Betalen via PayPal is gratis voor gebruikers die hun account gekoppeld hebben aan een bankrekening. Zakelijke gebruikers krijgen bij PayPal ook de mogelijkheid om een factuur ( https://goo.gl/9w7pW7 ) te versturen.
4. Veiligheid. Mocht u een betaling voldoen via een browser, let dan op voor phishing en log zeker in op de correcte website. Veilig internetten.nl ( https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/ik-zie-geen-slotje-en-groene-adresbalk/ ) vertelt hoe u deze herkent.