SEO anno 2017: waarop moet u letten?
Als handelaar of ondernemer weet u dat aanwezigheid op social media tegenwoordig belangrijk is. Toch mag u uw eigen website niet uit het oog verliezen, want dat is de enige plek op het internet waar u helemaal zelf controle over heeft. Aan de hand van search engine optimization kunt u uw site bovendien hoger in de Google-zoekresultaten laten klimmen. Uw (potentiële) klanten zoeken vandaag echter op een andere manier naar info dan een paar jaar geleden. SEO-expert Kyrill Poelmans licht de nieuwste ontwikkelingen toe, en legt uit hoe u uw SEO-strategie daarop moet afstemmen.
‘Voice search’ op smartphones
Consumenten praten steeds vaker tegen hun smartphone wanneer ze informatie zoeken. Wie rond etenstijd een stad binnenrijdt die hij niet goed kent en op dat moment zin heeft in pizza, kan zijn telefoon vragen welke Italiaanse restaurants het dichtst in de buurt zijn. Dit is een heel specifieke en lokale zoekopdracht. Als plaatselijke restauranthouder wilt u dan uiteraard zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnen.
Hoe hierop inspelen? Met de opkomst van ‘voice search’ in het achterhoofd is het belangrijk dat u zulke vragen ook letterlijk opneemt in de inhoud van uw website.
Specifieke zoekopdrachten
Er is ook een ontwikkeling op het gebied van specifiekere zoekwoorden merkbaar. Het internet staat immers zodanig bol van informatie, dat gebruikers aanvoelen dat algemene zoektermen niet de meest relevante websites meer opleveren. Wie zoekt naar bv. een hypotheek, zoekt anno 2017 niet meer op die ruime term, maar eerder op bv. ‘hypotheekadviseur’ en de stad waar ze zich bevinden.
Hoe hierop inspelen? Focus in uw SEO-strategie op relevante niche-zoekwoorden waarmee u zich onderscheidt ten opzichte van uw concurrenten.
Inhoud primeert
Het klinkt verleidelijk om – zodra u de juiste zoekwoorden gevonden heeft – uw website hiermee te overladen. Dit levert echter niet noodzakelijk de juiste content op: het is niet omdat een artikel doeltreffende keywords bevat, dat de inhoud ervan ook relevant is voor de bezoekers van uw site. Een zoekmachine als Google hecht nu dan ook meer belang aan een goede inhoud.
Hoe hierop inspelen? Door goede content te creëren, kunt u zich onderscheiden van de concurrentie. Ga zeker ook eens kijken bij uw concurrenten en probeer vervolgens een toegevoegde waarde te bieden op uw website.
Blijf op de hoogte
Zoekmachines brengen geregeld wijzigingen aan in hun algoritme – gemiddeld een tweetal keer per jaar. Daardoor bestaat de kans dat inhoud die het vroeger goed deed, nu minder goed scoort.
Hoe hierop inspelen? Mogelijk zal u oudere webartikelen moeten updaten zodat ze weer ‘SEO-proof’ worden. Via een website zoals SEJ ( http://www.searchenginejournal.com ) blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, maar u kunt natuurlijk ook een SEO-specialist inhuren. Weet ook dat er tools bestaan die uw webteksten analyseren en tips geven om die te verbeteren.