Adverteren op sociale media
1.Waarom? Vrijwel al uw klanten maken gebruik van sociale media. Dat maakt hen goed bereikbaar voor commerciële boodschappen van uw bedrijf. Dat kan gratis, maar met een advertentiecampagne bereikt u meer potentiële klanten dan alleen uw ‘volgers’ of ‘vrienden’, terwijl u de kosten strak in de hand houdt en de effectiviteit nauwkeurig kunt meten. Social Media Adverteren ( http://www.socialmediaadverteren.nl ) geeft een aardig overzicht van de mogelijkheden.
2. Doelgroep. Kies uw sociale platform met zorg. De professionele doelgroep bevindt zich bv. op LinkedIn, terwijl jongeren meer naar Instagram en Pinterest trekken en vooral mobiel bereikbaar zijn. Trends en cijfers vindt u in het Nationale Sociale Media Onderzoek 2016 van Newcom ( https://goo.gl/YHpf6x ).
3. Facebook. Reclamebureaus staan te trappelen om uw marketingbudget uit te geven op sociale media, maar met wat studie zet u net zo gemakkelijk uw eigen campagne op poten. Als grootste sociale platform maakt Facebook ( https://www.facebook.com/business/learn/facebook-ads-basics/ ) het u makkelijk met een zeer uitgebreide, Nederlandstalige uitleg. Bloeise ( https://bloeise.nl/waarom-adverteren-op-facebook-een-swot-analyse/ ) vertelt waarom Facebook al dan niet het juiste platform is en een stappenplan voor een campagne vindt u op Frankwatching ( https://www.facebook.com/business/learn/facebook-ads-basics/ ).
4. Elders. Ook Twitter ( https://business.twitter.com/nl/advertising.html ) maakt adverteren makkelijk. Onetomarket ( https://www.onetomarket.nl/blog/online-marketing/twitter-ads-hoe-en-waarom/ ) vertelt wanneer Twitter de juiste plek is voor uw campagne. Het systeem voor adverteerders van LinkedIn Marketing Solutions ( https://www.linkedin.com/help/linkedin/topics/6156/6171 ) is wat minder verfijnd, maar nog steeds prima zelf te beheren. Traffic Builders ( https://www.traffic-builders.com/adverteren-op-linkedin-nadelen/ ) gaat uitgebreid in op de voor- en nadelen van adverteren op LinkedIn.