Is elektrisch rijden straks fiscaal nog wel voordelig?
Fiscale update. Elektrisch rijden is tegenwoordig ‘cool’ en ook de nadelen, zoals een tekort aan oplaadpunten en een geringe actieradius, nemen snel af. De aanschafprijzen zijn nog steeds hoog, maar dalen wel. Ook zijn er nog tal van fiscale douceurtjes, vooral voor degene die zakelijke elektrisch rijdt. Welke zijn dat en is het ook voor u aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden?
Ontwikkelingen inzake bijtelling
Het kostenplaatje van de zakelijke rijder wordt vooral bepaald door de bijtelling. Die is voor de elektrische auto nog steeds slechts 4% en dat zal volgens de huidige wetgeving minstens tot 2020 zo blijven. Bovendien blijft de bijtelling na aanschaf vijf jaar (60 maanden) geldig. Schaft u dus in 2020 een elektrische auto aan, dan heeft u tot 2025 slechts met een bijtelling van 4% te maken, ervan uitgaande dat u de auto niet eerder verruilt.
Vanaf 2019. Vanaf 2019 wordt voor elektrische auto’s die vanaf dan worden aangeschaft, de bijtelling van 4% beperkt tot de eerste € 50.000,- van de catalogusprijs. Deze, in de volksmond ook wel ‘Tesla-taks’ genoemde, getrapte bijtelling, betekent dat voor duurdere modellen het fiscale voordeel beperkt wordt. De normale bijtelling van 22% geldt dan alleen voor het meerdere van de cataloguswaarde boven de € 50.000,-.
Nu nog Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Extra fiscale aftrek. Voor elektrische auto’s krijgt u bij aanschaf ook nog steeds de Milieu-investeringsaftrek. De extra aftrek op de winst bedraagt 36% tot een maximum van € 50.000,-. Is uw auto duurder, dan krijgt u tot dit maximum de aftrek. De aftrek geldt alleen voor nieuw aangeschafte, volledig elektrische auto’s. Een tweedehands auto levert u dus geen aftrek op.
Terugbetalen MIA. U moet de MIA weer terugbetalen als u de auto verkoopt binnen vijf jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u investeert. Vanuit deze optiek is het dus gunstig om zo laat mogelijk in het kalenderjaar de auto te kopen. Tip. Schaft u bijvoorbeeld dit jaar nog op 31 december een auto aan, dan verkort u daarmee de termijn van terugbetalen tot slechts vier jaar.
Laadpaal en MIA? Laadpalen op eigen terrein en voor eigen gebruik van elektrische auto’s, komen ook in aanmerking voor 36% MIA. Daarnaast kunt u ze versneld afschrijven, tot maximaal 75%. Let op. De laadpaal moet wel minstens € 2.500,- kosten. Goedkopere laadpalen kunt u als alternatief samen met de elektrische auto aanmelden (complex van investeringen) om toch voor de MIA in aanmerking te komen. Laadpalen zijn er al vanaf ongeveer € 500,-.
Bpm en wegenbelasting (mrb). Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van bpm en mrb en zullen dat, volgens de huidige plannen, in ieder geval tot en met 2020 blijven.
Gemeentelijke subsidies
Er zijn voor elektrische auto’s ook diverse subsidies van de lagere overheden. Zo krijgt u in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld € 5.000,- subsidie op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Er gelden soms wel aanvullende voorwaarden. Vraag ernaar bij uw gemeente en weeg dat mee bij de beslissing of elektrisch rijden fiscaal en financieel interessant genoeg is voor u.