RECHT - 09.11.2016

Geef de computer maar de schuld!

U heeft uw gegevens bij uw computersysteembeheerder opgeslagen. Dat geeft u een heerlijk, veilig en rustig gevoel. Maar hoeft u nu niets meer te doen? Wat overkwam een ondernemer en wat zei de rechter daarover?

Wat was er gebeurd?

Foutje ... alles weg! Alhra had zijn computersysteembeheer uitbesteed aan ITC. Vervolgens is Alhra zijn gehele database kwijtgeraakt, omdat het (door ITC geleverde) softwaresysteem was weggevallen en er geen deugdelijke back-up was gemaakt. Alhra vond dan ook dat ITC zijn werkzaamheden niet goed had gedaan en dat ITC niet alle voorkomende werkzaamheden aan het computersysteem van Alhra had verricht. Als ITC dat wel gedaan had, zou er geen dataverlies zijn.

Gerechtshof: geen opzet. Volgens het Hof Den Haag, 28.09.2016 (GHDHA:2016:2690) , was er een ongelukkige samenloop van omstandigheden en daardoor was er geen sprake van opzet of grove schuld bij ITC. ITC had waarschijnlijk een onjuist commando had gegeven aan het systeem, maar was niet aansprakelijk voor de schade van Alhra.

Maar hoe zit dat dan?

Back-ups. Het back-upsysteem van ITC maakte vier dagelijkse back-ups van de server vóór de eerste werd overschreven. Een medewerker van ITC had tijdens de uitvoering van werkzaamheden een fout commando gegeven, maar kwam daar pas na enkele dagen achter. Daardoor was er geen bruikbare back-up meer.

Alle aansprakelijkheid uitgesloten

Exoneratie. In zijn algemene voorwaarden had ITC alle aansprakelijkheid uitgesloten, behalve voor zover er sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid. Omdat het gerechtshof in dit geval vond dat er geen bewuste fout was gemaakt, is ITC niet aansprakelijk. Dat betekent dus dat Alhra zijn schade niet kan verhalen op ITC en met de schade blijft zitten.

Hoe voorkomt u zoiets?

Wakker blijven. Om te beginnen een open deur: let altijd goed op als u een overeenkomst sluit. Kijk ook naar de algemene voorwaarden en ga niet zomaar akkoord met allerlei uitsluitingen van aansprakelijkheid. Als er een fout wordt gemaakt, moet u uw schade wel kunnen verhalen.

Verzekeren. Een andere optie is te onderzoeken of u een dergelijke schade kunt verzekeren. Er zijn steeds meer mogelijkheden om dataverlies en de kosten om de data te herstellen, te verzekeren.

Informeer! Daarnaast had Alhra met ITC moeten bespreken hoe ITC zorgt voor back-ups en hoe dit technisch gezien werd opgelost. Is er misschien een andere plek waar een back-up wordt gemaakt? Wordt er altijd een kopie van de database gemaakt voordat er werkzaamheden worden verricht? Dit zijn allemaal zaken die voor de continuïteit van uw bedrijf van groot belang zijn en die moeten zijn geregeld en vastgelegd voordat er een overeenkomst wordt gesloten!

Kunt u nog rustig slapen?

Bezint eer gij begint! Het begint allemaal bij het voorwerk. Zoek een betrouwbare en gedegen partij uit en zorg dat uw contracten goed in elkaar steken. Denk na over back-ups, maar spreek bijvoorbeeld ook af dat u een keer mag gaan kijken in het datacenter waar uw data staan. Spreek verder af wie er aansprakelijk is bij dataverlies en welke kosten er moeten worden betaald. Dan kunt u zeker weer rustig slapen.

Denk na over back-ups, maar spreek bijvoorbeeld ook af dat u een keer mag gaan kijken in het datacenter waar uw data staan. Spreek verder af wie er aansprakelijk is bij dataverlies en welke kosten er moeten worden betaald.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01