Meedoen aan kortingsacties ‘leuk’, en fiscaal?
Via ons platform reserveert men bij u ... De horeca wordt overspoeld met platforms die verleiden om mee te doen met allerlei acties, van 50% korting tot aan het tweede menu gratis, bovenop de reserveringskosten en abonnementskosten. U beschouwt dit niet als inkoop, maar als verkoopkosten. Maar ziet de fiscus dit ook zo?
Kortingen. Als u korting verstrekt op uw producten, gaat dit ten koste van uw brutowinstmarge. Zoals u weet, kan de fiscus moeilijk gaan doen bij afwijkende brutomarges. Dus is het belangrijk dat u deze kortingen op de juiste manier registreert.
Stel dat u een menu aanbiedt voor € 20,- (inclusief btw). De prijs exclusief btw bedraagt dan € 18,87. De inkoopwaarde van het menu bedraagt € 5,70. Zonder korting wordt een brutowinst gerealiseerd van € 13,17 (€ 18,87 -/- € 5,70), oftewel: een brutowinstmarge van afgerond 70%.
Korting 50%.Nu besluit u om 50% korting op dit menu te geven. De verkoopprijs komt daarmee op € 10,- (inclusief btw), de brutowinst op € 3,73 en de brutowinstmarge afgerond op 40%. Een margeverschil van maar liefst 30%!
Tip. Registreer altijd de periode en de omvang van de korting om het margeverschil (vaak pas na enkele jaren) te kunnen verantwoorden. Zonder registratie kunt u de margeafwijking niet verantwoorden en zal de fiscus uw omzet en de btw daarover mogelijk corrigeren. Let op. Corrigeer verstrekte kortingen niet op de inkoopprijs. U geeft een korting op de verkoopprijs. De inkoopprijs wijzigt immers niet.
Gratis menu? Verstrekt u een gratis menu? Dan mag u de inkoopkosten fiscaal aftrekken. Dit is fiscaal gezien interessanter dan een korting geven, want weggegeven omzet (winst) is niet aftrekbaar. Of dit bedrijfseconomisch ook interessanter is, hangt natuurlijk af van de kostprijs. Hoe lager de kostprijs, hoe interessanter voor u.