Hoe belangrijk is een snelle website?
Wat vinden de surfers?
Google vroeg vorig jaar aan zijn gebruikers wat hun grootste frustratie was tijdens het surfen. Voor bijna de helft van hen bleek het wachten op traag ladende webpagina’s nog altijd de grootste boosdoener. Volgens Kissmetrics ( https://blog.kissmetrics.com/loading-time/ ) verwacht 47% een laadtijd van maximaal twee seconden. Duurt het langer dan drie seconden, dan geeft vier op de tien surfers er de brui aan. Mobiele internetters zijn iets geduldiger: 19% geeft het op na vijf seconden.
Volgens een studie van Radware ( https://goo.gl/l8fqCD ) uit 2015 kent een webpagina die in drie seconden laadt 22% minder views, 50% meer verlatende bezoekers en 22% minder conversies (het uitvoeren van de beoogde actie door de bezoeker) dan een pagina met een laadtijd van slechts één seconde. Na vijf seconden daalt het aantal views met 35%, stijgt het aantal vertrekkende bezoekers met 105% en neemt het aantal conversies af met 38%.
Wat zeggen de websitehouders zelf?
Google ontdekte zelf dat een gemiddelde vertraging van amper 0,4 seconden leidt tot 8 miljoen minder opzoekingen per dag. Volgens Amazon resulteert 1 seconde extra in een jaarlijks omzetverlies van $ 1,6 miljard. The Financial Times stelde vast dat een extra seconde het aantal online gelezen artikelen met 4,9% doet dalen. En de New York Times bevestigt wat Kissmetrics zegt: na drie seconden wachttijd geven veel bezoekers het op.
Wat raden de experts aan?
Hoe sneller uw site, hoe optimaler de gebruikservaring van uw bezoekers. En dat leidt uiteraard tot meer conversies. Bovendien plaatst Google snel ladende sites hoger in de ranking van zijn zoekresultaten. Haal dus alle ballast van uw pagina’s. Comprimeer uw afbeeldingen, bv. met een online tool als TinyPNG ( http://www.tinypng.com ). Check met uw websitebouwer of uw javascript, stylesheets en html-bestanden geoptimaliseerd zijn. Via browser caching en het kiezen van een goede hostingprovider kunt u ook heel wat tijd winnen. En schenk maximale aandacht aan uw mobiele bezoekers. Meer tips vindt u op Learn to Code With Me ( https://goo.gl/odWBi7 ) en Raygun ( https://goo.gl/Jp6sU1 ).
Welke tools kunnen helpen?
Via Google Analytics ( http://analytics.google.com ) komt u al heel wat te weten, maar ook Google PageSpeed Insights ( https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ ), Pingdom ( http://tools.pingdom.com ) en GTmetrix ( http://www.gtmetrix.com ) geven u snel meer inzicht. Tip. Beperk u niet tot alleen uw homepage, want vaak komen bezoekers ook via andere pagina’s binnen. Meet dus de belangrijkste webpagina’s voor en na de ingrepen en herhaal de test regelmatig.
Wat zijn de resultaten?
Bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart leidde elke gewonnen seconde tot 2% meer conversies. Het modeblad GQ Magazine kon dankzij het terugbrengen van de laadtijd van 7 naar 1,5 seconden het aantal unieke bezoekers in een maand tijd laten toenemen van 6 miljoen naar 11 miljoen. En browser Firefox slaagde erin om met een tijdwinst van 2,2 seconden 10 miljoen extra downloads te bekomen.