TELEFONIE - 17.10.2016

Gratis telefoon kapot, recht op gratis reparatie?

Veel Nederlanders sluiten een telefoonabonnement waarbij ze meteen een gratis mobiele telefoon krijgen. Hoe zit het dan als dit product niet goed werkt? Is de garantie dezelfde als wanneer het toestel is gekocht?

Nu volop in het nieuws.Een klant krijgt een gratis telefoon en mag deze ook houden na afloop van het abonnement. Waar heeft de klant recht op als de telefoon na enige tijd een raar geluid maakt?

Wat voor overeenkomst is dit?

Koop op afbetaling of krediet? De Hoge Raad heeft zich al moeten buigen over de vraag of een telefoonabonnement, waarbij een gratis telefoon wordt gegeven, onder koop op afbetaling of onder een consumentenkrediet valt, Hoge Raad, 13.06.2014 (HR:2014:1385) .

  • Koop op afbetaling. De koopprijs wordt in (minimaal twee) termijnen betaald nadat de telefoon aan de klant is geleverd.
  • Kredietovereenkomst. Er is sprake van uitstel van betaling.

De overeenkomst met de provider. In de meeste overeenkomsten staat dat de maandelijkse betalingen betrekking hebben op het telefoonabonnement en niet op de telefoon. Let op. De tekst van de overeenkomst is niet doorslaggevend, omdat de klant daar niet bij betrokken is geweest.

Consumentenbescherming. De wettelijke regelingen over deze overeenkomsten zijn bedoeld om de consument te beschermen. Belangrijk is daarom ook de strekking van de overeenkomst en met name de belangen van de klant. Telefoons hebben een flinke waarde en klanten zullen deze na afloop van het abonnement willen houden. Klanten verwachten niet dat zij de telefoon gratis krijgen, zij gaan ervan uit dat een gedeelte van hun abonnementsgeld bedoeld is voor de telefoon. Een telefoonabonnement met ‘gratis’ telefoon is daarom een koop of afbetaling en een kredietovereenkomst.

En als er iets kapot gaat?

Koop op afbetaling. Omdat de overeenkomst beschouwd kan worden als een koop op afbetaling, zijn ook de algemene regels van (consumenten)koopovereenkomsten van toepassing. Het maakt dus niet uit of de gebruiker de telefoon bij het abonnement kreeg of zelf kocht. Bij koop op afbetaling wordt de klant immers direct eigenaar van het toestel, ook al betaalt hij de koopprijs pas later.

Herstellen of vervangen. Als de telefoon niet goed functioneert (of zoals juristen zeggen: ‘non-conform’ is), kan de klant eisen dat de verkoper het toestel binnen een redelijke tijd herstelt of vervangt. De verkoper mag de kosten hiervan niet bij de koper in rekening brengen.

Kocht u als consument of als bedrijf?

Binnen zes maanden kapot? Als het toestel binnen zes maanden kapot gaat, kent de wet een extra bescherming voor consumenten. Dan wordt namelijk vermoed dat het toestel op het moment van levering al niet in orde was. Als de verkoper dan niet kan bewijzen dat het product bij levering in orde was, heeft de consument recht heeft op herstel of een nieuw toestel.

Als horecabedrijf. Als u het toestel zakelijk kocht, dan kunt u zich niet beroepen op de 6-maandenregel en moet u bewijzen dat het toestel niet goed functioneert. Als u het gebrek kunt aantonen en tijdig hierover heeft geklaagd, moet de leverancier het toestel binnen een redelijke termijn repareren of vervangen, zonder kosten.

Een ‘gratis product’ is in de praktijk vaak helemaal niet gratis, omdat een gedeelte van de abonnementsprijs bedoeld is als vergoeding voor het product. Als zo’n product kapot gaat, hebben koper en ‘gebruiker’ dezelfde bescherming.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01