Uw oude factuur beperkt houdbaar?
Verjaring en verjaringstermijnen
Beperkt houdbaar. Een factuur of vordering kan verjaren en is dus niet eeuwig ‘houdbaar’. De verjaringstermijn voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Bij verkoop van een product aan een consument is de verjaringstermijn slechts twee jaar.
Niet naar de rechter. Na de verjaringstermijn is de vordering niet ineens verdwenen, maar kunt u niet meer naar de rechter stappen om betaling af te ronden. Juristen zeggen dan dat een verjaarde vordering ‘voortleeft als een natuurlijke verbintenis’.
Situatie bij zorgprofessionals
Geen consumentenkoop. Als zorgprofessional kunt u natuurlijk te maken hebben met zakelijke klanten, maar meestal zult u te maken hebben met een (zorg)consument. Maar omdat u normaal gesproken een dienst levert en geen product, is er geen sprake van consumentenkoop.
Voorbeeld. Bij levering van bijv. steunzolen is er geen sprake van een consumentenkoop omdat de verrichte dienst belangrijker is dan de levering van de steunzolen. De levering gaat dan op in de dienst.
Verjaring dus vijf jaar. Doorgaans zult u dus te maken hebben met de verjaringstermijn van diensten en deze bedraagt zowel voor zakelijke klanten als voor ‘zorgconsumenten’ vijf jaar.
Vorderingen en facturen
Levering. De vordering ontstaat op het moment dat u de dienst (de (para)medische handeling) verricht. Bij verzekerde zorg factureert u volgens de regels van de verzekeraar waarmee u een overeenkomst heeft, bij niet-verzekerde zorg stuurt u een nota aan de cliënt/patiënt.
Vordering ook zonder nota. De vordering bestaat ook als u (nog) geen nota heeft gestuurd. Tip. Stuur de nota direct na de behandeling. Stuur tussentijds een nota bij een langdurige of doorlopende behandeling.
Beperkt houdbaar
Verjaring. Het recht om betaling van een factuur of andere vordering te eisen is niet eeuwigdurend. Na verloop van tijd wordt immers steeds onduidelijker wat er precies speelde toen de overeenkomst werd aangegaan en uitgevoerd. Om verrassingen te voorkomen beschermt de wetgever met de regels voor verjaring de debiteur en in het bijzonder de (zorg)consument tegen vorderingen die hij niet meer hoefde te verwachten.
Vijf jaar bij diensten. De verjaringstermijn is vijf jaar bij diensten. Denk aan een reis boeken, een verzekering afsluiten, een lening aangaan, tandarts/huisartsbezoek, aanschaf van een kunstgebit of het aanmeten van een brace.
Twee jaar bij producten. De verjaringstermijn is twee jaar bij producten zoals consumptiegoederen, levensmiddelen en wasmachines, maar ook gas en elektra. Voor (para)medici zal verkoop van producten niet heel vaak voorkomen, maar het kan wel. Denk bijvoorbeeld aan de fysiotherapeut die ook medical tape verkoopt.
Krijgt u een late factuur? Als uw leverancier u een factuur laat stuurt, is er sprake van een transactie tussen bedrijven en die verjaart na vijf jaar.