TELEFONIE - 30.09.2016

Moeite om een nieuw abonnement te sluiten?

Telecomaanbieders registreren wanbetalers bij Preventel. Een geregistreerde wanbetaler kan dan niet zomaar een nieuw abonnement bij een telco afsluiten. Hoe komt u van uw registratie af? En welke alternatieven zijn er?

Wat doet Preventel?

Preventel is een stichting die al sinds 1997 personen en bedrijven registreert die bij een of meerdere telco’s een openstaande vordering hebben. Vaak is het abonnement dan ook al (onvrijwillig) afgesloten. Als u een abonnement bij een telco aanvraagt, wordt gecontroleerd of u of uw bedrijf bij de stichting Preventel geregistreerd staat. Preventel vertrekt uitsluitend informatie aan de deelnemende telco’s (o.a. KPN, Tele2, Telfort, T-Mobile, Vodafone) én aan de geregistreerden zelf. De registratie geldt voor een periode van maximaal vijf jaar. Het is onduidelijk wanneer Preventel een betalingsachterstand als problematisch ziet. Let op. Preventel is dus te beschouwen als het BKR van de telecomsector. Doel van Preventel is om te voorkomen dat mensen en bedrijven die de kosten van een abonnement niet kunnen dragen of betalen, een nieuw abonnement afsluiten.

Wat merkt u van Preventel?

Als u of uw horecabedrijf geregistreerd staat bij Preventel, wordt uw aanvraag voor een abonnement vrijwel zeker door de telco geweigerd.

Geregistreerd? U kunt bij Preventel vragen of u inzage in uw gegevens kunt krijgen door een online formulier in te vullen. U vindt het op https://www.preventel.nl/ Blijkt u niet geregistreerd bij Preventel, maar kunt u toch geen nieuw abonnement afsluiten? Misschien heeft de telco dan bij Experian of BKR gecontroleerd of u andere schulden heeft. Experian en BKR houden namelijk ook andere probleemschulden bij. Tip. Ook bij Experian kunt u inzage in uw gegevens vragen via http://www.experian.nl/ Of controleer via https://www.bkr.nl/ of u daar geregistreerd bent.

Bezwaar aantekenen?

Onterecht? U kunt online bezwaar aantekenen tegen uw registratie via https://www.preventel.nl/

Registratie beëindigen? U kunt de registratie beëindigen door de volledige openstaande vordering (en eventuele kosten) bij uw telco te voldoen. Het duurt daarna zo’n 10 dagen om uw registratie op te heffen. Tip 1. Natuurlijk is het verstandig om niet-betaalde rekeningen zo snel mogelijk alsnog te betalen. Betalingsachterstanden worden in de praktijk alleen maar duurder door incassokosten, etc. Tip 2. Laat het niet zover komen door tijdig zelf contact op te nemen met de telco.

Kan dat niet en wilt u toch mobiel bellen? Meld u dan aan bij deze kleinere telco’s die geen creditcheck bij Preventel doen: http://www.88mobile.nl/ en https://www.robinmobile.nl/

Pas op voor nepmails. Er wordt phishingmail verstuurd met als onderwerp ‘Kennisgeving Preventel-registratie’. Deze e-mail is niet afkomstig van Preventel. Open de bijlage niet en verwijder deze e-mail direct. Preventel verstuurt berichten alleen per post.

En de toekomst?

Betalingsachterstanden van telco’s worden niet bij BKR geregistreerd. In juli 2015 besloot minister Dijsselbloem echter, net als de Hoge Raad in 2014, dat een telefoonabonnement met een ‘gratis’ toestel in feite een lening is. Het gevolg kan zijn dat telefoonabonnementen, waarin toestellen duurder dan € 250,- zijn meegefinancierd, ook (weer) vastgelegd moeten gaan worden bij BKR, zodat andere kredietverleners er inzicht in hebben.

Achterstanden bij uw telecomaanbieder kunnen ertoe leiden dat u wordt afgesloten, maar ook dat u niet makkelijk een nieuw abonnement kunt afsluiten. Voorkom dit door tijdig een betalingsregeling te treffen. Is een registratie onterecht, maak dan bezwaar via de website van Preventel.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01