AUTO - 19.09.2016

Bijtelling voor de bestelbus, liever niet!

Een bijtelling in verband met de bestelauto van de zaak kan u duizenden euro’s aan belasting, rente en - niet te vergeten - boete kosten. Dus laat die bijtelling als het even kan maar zitten! Hoe zit u nu fiscaal goed?

Fiscale inkomensbijtelling

Busjes zijn stevig aan de prijs. Omdat de fiscale bijtelling voor bestelauto’s, net als bij personenauto’s, wordt berekend over de nieuwprijs (incl. btw en bpm), loopt deze dus al snel in de papieren.

Hoeveel bijtelling? Net als bij personenauto’s wordt de bijtelling berekend over de waarde zoals die ook voor de bpm-berekening geldt, namelijk de catalogusprijs inclusief de af fabriek gemonteerde opties. De bijtelling voor bestelauto’s is, net als voor personenauto’s, een percentage van de nieuwprijs incl. btw en bpm.

Het standaardpercentage is 25%, maar bij een lage CO2 -uitstoot 4%, 15% of 21%. Een schone auto is dus fiscaal goedkoper, maar niet belastingvrij. Tip. Bij de dealer aangebrachte accessoires tellen niet mee voor de bijtelling.

Bijtelling voorkomen?

Hoe kunt u de bijtelling voor een bestelauto nu helemaal voorkomen? Lees verder.

Beperkt privégebruik. Zekerheid kunt u krijgen, maar die heeft een prijs. Als u geen bijtelling wilt, moet u ervoor zorgen dat u niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Een sluitende (bijna foutloze) rittenadministratie is dan onvermijdelijk. Daar zit niet iedereen op te wachten. Ondanks alle op de markt zijnde elektronische hulpmiddeltjes is een papieren administratie in veel gevallen onvermijdelijk. Tip. Kijk voor nadere informatie op http://www.belastingdienst.nl en zoek op ‘vereenvoudigde rittenregistratie’.

Alternatief rittenadministratie. U kunt ook kiezen voor de ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’. Let er op dat u in dit geval geen kilometer privé mag rijden! De kans dat u op de foto gaat, is groter dan u denkt.

Alleen geschikt voor goederenvervoer. Bestelauto’s die nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer, ontsnappen aan de bijtelling. Dit zijn bijv. vieze, volgebouwde of stinkende busjes. Opgepast: de rechter vindt niet snel dat er van uitsluitende geschiktheid voor goederenvervoer sprake is. Overleg met de fiscus vooraf is vaak slim!

Verboden of onmogelijk privégebruik. Een andere mogelijkheid voor werknemers om de bijtelling buiten de deur te houden, is het als werkgever eenvoudigweg verbieden van privégebruik en dit verbod ook daadwerkelijk (desnoods met sancties) handhaven. Wat in dit verband ook behulpzaam kan zijn, is het feitelijk onmogelijk maken van dit privégebruik, bijvoorbeeld door medewerkers buiten werktijd hun sleutels verplicht te laten inleveren en/of auto’s achter een afgesloten hek te laten stallen. Controleer wel op verboden privégebruik en maak dit richting fiscus aannemelijk. Dus als u de sleutels bewaart in een sleutelkluisje waarvan de medewerker ook een sleutel heeft, werkt dit niet.

Doorlopend afwisselend gebruik. Bij doorlopend afwisselend gebruik door verschillende werknemers is het individuele privévoordeel bijna niet te bepalen. Het moet daarom voor een bedrag van € 300,- door de werkgever als eindheffing in de loonbelasting afgekocht worden. Let op. Als er wel een hoofdberijder (of enig berijder) is, moet er gewoon verloond worden. Verder sluit deze regeling niet uit dat voor dergelijke auto’s nog een bijtelling voor u als ondernemer zelf kan volgen.

Er zijn diverse mogelijkheden om de fiscale bijtelling voor uw bestelauto te voorkomen of te beperken (bijv. via een sluitende rittenadministratie of een verbod op privégebruik). Maar de voorwaarden zijn streng! De fiscus eist dan ook goed bewijs.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01