HORECAKOSTEN - AFTREKPOST - 06.06.2016

Uitgaven voor voedsel en drank?

Voedsel, drank en genotmiddelen zijn fiscaal aangemerkt als ‘gemengde kosten’. Dat wil zeggen dat de aftrek beperkt is. Heeft alleen uw gast of bezoeker daar last van? Of moet u als horecaondernemer er ook rekening mee houden?

Vooral in de horeca. Een aantal kosten die horecaondernemers maken, is in aftrek beperkt. Het gaat dan om zogenaamde gemengde kosten, ofwel kosten waar u ook in privé een voordeel van heeft. De uitgaven voor voedsel, drank en genotmiddelen behoren echter ook tot deze groep. Wat is hiervan het belang voor u als horecaondernemer?

Omvang aftrekbeperking

Kiest u maar ... Van alle gemengde kosten, zoals voedsel, drank en genotmiddelen, is in beginsel € 4.500,- per jaar niet aftrekbaar. Voor horeca-BV’s is dit 0,4% van de loonsom, als dit meer is.

Ondernemers kunnen er echter ook voor kiezen om slechts 73,5% van alle gemengde kosten niet in aftrek te brengen. Bij bovengenoemd bedrag van € 4.500,- is dit voordeliger als een horecaondernemer in een jaar voor minder dan € 16.981,- aan gemengde kosten maakt.

Niet de kosten om omzet te maken

Blijven 100% aftrekbaar. De aftrekbeperking ziet niet op de kosten die u maakt voor uw eigen omzet. Uw inkoop van voedsel, drank en genotmiddelen is dus gewoon aftrekbaar, want u levert dit weer door via uw café, restaurant of hotel. Dit geldt ook als de uitgaven op zich niet tot omzet leiden, zoals het toetje of kopje koffie dat u weggeeft, bijvoorbeeld als compensatie omdat de gast wat langer op zijn bestelling moest wachten. Het heeft immers alles te maken met de op dat moment te realiseren omzet.

Door uw gasten gemaakte kosten

Wel beperkt. Voor uw gasten zijn de uitgaven in uw etablissement echter wel in aftrek beperkt. De wetgever heeft daarom bepaald dat u uw levering of dienst moet splitsen, als er gemengde kosten deel van uitmaken. Een zakenman die bij u in het hotel drie dagen overnacht en tijdens zijn verblijf uitgaven heeft voor voedsel, drank en genotmiddelen, zal deze gespecificeerd op zijn rekening moeten aantreffen. Enerzijds dus de overnachtingskosten, anderzijds diners, koffie, e.d.

Niet muggenziften

U hoeft de specificatie niet te maken als de kosten van voedsel en drank opgaan in een groter geheel en hiervan een verwaarloosbaar deel uitmaken. Biedt u bijvoorbeeld een hotelkamer aan voor € 99,- inclusief welkomstdrankje, dan is dat geen probleem. Biedt u de kamer echter aan inclusief gratis maaltijd, dan dient u dit wél te specificeren. Er is dan immers geen sprake meer van een ‘verwaarloosbaar’ onderdeel.

Grens moeilijk. Waar de grens precies ligt, is niet te zeggen, maar zodra u het te gek maakt, kunt u moeilijkheden verwachten. De fiscus weet immers ook dat uw gast het liefst een factuur ontvangt die hij voor 100% kan aftrekken van de winst. Ook geldt als extra eis dat het gebruikelijk moet zijn om een dergelijke all-inprijs te hanteren en dat zal dan niet meer het geval zijn.

Eigen uitgaven? Als u zelf een keer zakelijk buiten de deur gaat eten, is dit wel in aftrek beperkt. U gaat bijv. samen met uw chef-kok bij een bekende conculega eten om eens wat nieuwe ideeën op te doen. Ook al is dit een zakelijke uitgave, die zeker bedoeld is om uw omzet te vergroten, is de aftrek toch beperkt tot in beginsel 73,5%.

Voedsel, drank en genotmiddelen zijn als gemengde kosten voor uw gasten slechts beperkt aftrekbaar. U moet daarom hun rekening splitsen, als deze kosten er onderdeel van uitmaken. Dit hoeft niet als het een verwaarloosbaar deel is (incl. een drankje bijv.) én een all-inprijs gebruikelijk is in uw bedrijfstype.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01