BRUTOWINST - 27.06.2016

Met welk soort marge gaat u aan de slag?

De horeca kent twee soorten margeberekeningen: die van de verkoop en die van de inkoop. Maar welke is nu nauwkeuriger? Kunt u die marges onderling ook snel omrekenen? Wij zochten het voor u uit.

Brutowinstmarge van de verkoop

Met name accountants, adviseurs en banken hanteren de brutowinstmarge van de verkoop. Dat komt onder andere door de volgende voordelen:

  • de berekeningswijze is vrij eenvoudig:
  • deze marge is gemakkelijk te vergelijken;
  • deze marge kunt u van de hele omzet berekenen;
  • deze marge wordt vaak gemakkelijk afgerond op hele procenten (67%).

Nadelen. Deze marge kent ook schaduwkanten:

  • deze marge kan vaak schommelen door schommelingen in uw omzet;
  • deze marge kan in vergelijking met anderen wel overeenstemmen, maar kan tegelijkertijd per omzetgroep sterk afwijken;
  • het terugrekenen van ingecalculeerde winst (op basis van de inkoop) en het controleren van die marge (op basis van de verkoop) is niet zo gemakkelijk en bovendien onzuiver.

Brutowinstmarge van de inkoop

De fiscus is een geliefd voorstander van deze methode. De voordelen op een rijtje gezet:

  • door de inkoop als basis te nemen voor de bepaling van het brutowinstpercentage, is het voor u (en voor de fiscus) gemakkelijker na te gaan waardoor margeschommelingen veroorzaakt zijn, ook al is de omzet gelijk gebleven of niet;
  • geboekte inkopen die niet tot omzet hebben geleid, kunnen gemakkelijker worden herleid naar de winstmarge die men tekortkomt;
  • deze margemethode werkt met honderdtallen en is daardoor nauwkeuriger, in tegenstelling tot de winstmarge van de omzet die in tientallen wordt uitgedrukt. Afrondingen verbergen nu minder snel een margeverschil;
  • deze methode past de fiscus ook toe, dat vergemakkelijkt vergelijkingen en controles.

Nadelen. Natuurlijk heeft ook deze methode haar nadelen. We kunnen de volgende noemen:

  • deze marge is niet of nauwelijks te vergelijken met standaardbranchecijfers;
  • de winstmarge van de inkoop bewijst enkel zijn waarde als die per omzetgroep (keukenomzet, omzet bieren, frisdranken, enz.) wordt berekend;
  • deze methode kan in een jaarrekening moeilijk gepresenteerd worden naast andere kosten, zoals exploitatiekosten, die vaak weer wel gerelateerd worden aan de omzet.

De rekentool ‘Winstmarges’ kunt u downloaden via http://tipsenadvies-horeca.nl/download (HR 20.09.06).

Cijfervoorbeeld. Winstmarge van de verkoop

Omzet € 230.000,-
Inkoop €   69.000,-
Winst € 161.000,-
Brutowinstmarge van de omzet: €161.000,- / € 230.000,- x 100% = 70%

Cijfervoorbeeld. Winstmarge van de inkoop

Omzet € 230.000,-
Inkoop €   69.000,-
Winst € 161.000,-
Brutowinstmarge van de inkoop: €161.000,- / € 69.000,- x 100% = 233,33%

Tip. U bent niet verplicht om een methode te kiezen. Kies gewoon beide marges om mee te werken. Met onze rekentool kunt u die handig omrekenen.

De winstmarge van de inkoop is nauwkeuriger, daarom rekent de fiscus daar ook veel mee. Zo staat 70% winstmarge van de verkoop gelijk aan 233,33% winstmarge van de inkoop. Gebruik onze handige rekentool voor zulke berekeningen. U hoeft niet te kiezen, werk gewoon met beide marges.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01