E-MAIL - BEVEILIGING - 04.05.2016

Is uw mailaccount goed beveiligd?

Normaal is uw mailaccount beveiligd met een wachtwoord, maar bij sommige mailapplicaties zijn andere vormen van beveiliging mogelijk. Hoe zit dat?

Een wachtwoord is een goede beveiliging, maar ze stort volledig in elkaar als iemand erin zou slagen uw wachtwoord te raden of te stelen. Dat zou kunnen gebeuren als u op een vreemde computer (in een hotel, op de luchthaven, …) inlogt op uw mail. U weet tenslotte nooit in hoeverre die computer te vertrouwen is. Of stel dat u hetzelfde wachtwoord ook op andere sites gebruikt. Als een van die sites gehackt wordt, zou uw wachtwoord misbruikt kunnen worden om bij uw mail te komen. Dergelijke situaties zijn misschien niet veelvoorkomend, maar zeker nooit uit te sluiten.

Authenticatie in twee stappen

Sommige mailapplicaties bieden daarom de optie van een extra beveiliging met authenticatie in twee stappen. Daarbij wordt er een tweede verificatie gevraagd naast het wachtwoord. Zo blijft uw account afgeschermd, zelfs al mocht iemand erin slagen uw wachtwoord te bemachtigen.

Gmail. Hier kunt u de optie activeren bij de beveiligingsinstellingen van uw Google-account. Bij de eerstvolgende aanmelding wordt er naast het wachtwoord nog een tweede sleutel gevraagd, namelijk een code die via sms naar uw telefoon gestuurd wordt. Pas als u die code correct invoert, krijgt u toegang tot uw mail. U hoeft de code niet te onthouden: telkens als u opnieuw inlogt, krijgt u een nieuwe.

Om alles wat praktisch te houden, kunt u het toestel waarop u gewoonlijk uw mail leest als ‘vertrouwd’ instellen. U hoeft dan op dat toestel geen extra code meer in te geven. Tip.  Doe dit alleen als de toegang tot uw toestel beveiligd is. Sommige mailapps kunnen niet overweg met de extra code. Om deze apps toch te kunnen blijven gebruiken, moet u een speciaal app-wachtwoord generen in uw Google-account en met dit wachtwoord aanmelden in de app ( https://goo.gl/ydJDcq ). Mocht een van uw toestellen gestolen worden, volstaat het om het vertrouwen of het app-wachtwoord van dat toestel in te trekken. De dief krijgt dan geen toegang tot uw mail via het gestolen toestel.

Outlook.com en iCloud. Bij Outlook.com zet u de optie aan in uw Microsoft-account ( http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/two-step-verification-faq ). Bij iCloud heet het Two-Factor Authentication. U activeert het in de iCloud-instellingen op uw iPhone, iPad of Mac ( https://support.apple.com/en-us/HT205075 ).

Account Key

Bij Yahoo Mail gaan ze nog een stapje verder. Naast authenticatie in twee stappen is het sinds kort ook mogelijk om u aan te melden met een Account Key . Bij dit systeem komt zelfs geen wachtwoord meer te pas. U moet wel een recente Yahoo-app (zoals de Yahoo Mail-app) op uw telefoon geïnstalleerd hebben. In de app zelf kunt u Account Key activeren ( https://help.yahoo.com/kb/SLN25781.html ). Daarna wordt er geen wachtwoord meer gevraagd. Om bv. via een browser in te loggen in uw Yahoo Mail moet u alleen uw gebruikersnaam of e-mailadres invullen. Op uw telefoon krijgt u dan direct een melding van Yahoo: ‘ Are you trying to sign in?’ . Tik op Yes en u krijgt in de browser meteen toegang tot uw mail. Na activering van Account Key heeft u in sommige mailapps wel app-wachtwoorden nodig om uw Yahoo mail te kunnen lezen ( https://help.yahoo.com/kb/generate-passwords-sln15241.html ).

Leest u af en toe uw mail op een ‘vreemd’ toestel of heeft u uw mailwachtwoord ook elders gebruikt? Activeer dan authenticatie in twee stappen om uw mailaccount beter af te schermen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01