Een ‘vakantieauto’ leasen, is dat ook iets voor u?
Dilemma? U rijdt wellicht ook in een auto van de zaak. De kosten kunt u dan ten laste van de winst brengen, maar voor het privégebruik heeft u wel met de bekende bijtelling te maken. Om die laag te houden heeft u wellicht gekozen voor een auto met een geringe catalogusprijs of met een geringe bijtelling. Dat voldoet wellicht prima voor dagelijks gebruik, maar als u ermee op vakantie wilt, is het niet ideaal. Wat is daar aan te doen zonder direct fors de fiscus te spekken?
‘Vakantieauto’? Wat is dat nu weer?
Tal van leasebedrijven hebben inmiddels de zogenaamde vakantieauto geïntroduceerd. In dit concept heeft u normaal de beschikking over een leaseauto, die u natuurlijk op de zaak zet. In de leaseprijs is een extra bedrag begrepen om in de vakantie te kunnen beschikken over een grotere auto dan die u geleased heeft. Zodra u deze ophaalt, worden de extra kosten van uw ‘tegoed’ gehaald. Zo kunt u zonder merkbare extra kosten in uw vakantie toch over een grotere bolide beschikken.
Twee auto’s ter beschikking? De vraag is natuurlijk hoe u voorkomt dat u twee auto’s ter beschikking heeft. Dit is namelijk normaal gesproken wel het geval als u een tweede auto huurt voor een tijdelijke periode, tenzij u de huur vanuit privé betaalt. De oplossing ligt in het inleveren van de auto die u normaal gesproken leaset. U levert de papieren en de sleutels in bij uw leasebedrijf, zodat de auto u niet meer ‘ter beschikking’ staat. Het gevolg is dat u tijdens de vakantieperiode de bijtelling berekent over de ‘vakantieauto’, en buiten de vakantieperiode de bijtelling over de originele auto. Geen dubbele bijtelling dus.
Goedkoper dan huren. Volgens informatie van de leasemaatschappijen is het concept ‘vakantieauto’ een stuk goedkoper dan het gewoon huren van een auto voor de vakantieperiode. Waarom?
Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de leasemaatschappij er zeker van is dat u tijdens een bepaalde periode bij hen een grotere auto afneemt, terwijl gelijktijdig uw auto beschikbaar is om bijv. een grote beurt uit te laten voeren. De leasemaatschappij voorkomt zodoende de kosten van een ruilauto. Je moet er maar op komen ...
Waarin ligt uw voordeel nu?
Voordeel 1. Het concept is voor u ook voordeliger, zeker als het u ertoe kan verleiden om buiten de vakantieperiode een kleinere en goedkopere auto te gebruiken of een elektrische auto aan te schaffen.
U heeft dan immers gedurende het overgrote deel van het jaar met een lage bijtelling te maken en slechts gedurende de vakantieperiode met de hogere bijtelling.
Voordeel 2. Een extra voordeel is dat u bijkomende kosten tijdens de vakantie, zoals tol of brandstof, gewoon ten laste van de winst kunt brengen.
Dit had namelijk niet gekund als u voor de vakantieperiode vanuit privé een auto had gehuurd.
Klant is koning. De leasemaatschappijen spelen volgens eigen zeggen ook in op de wensen van de klant. Zo houden ze er rekening mee dat de vakantieauto in de winter over winterbanden moet beschikken en bijvoorbeeld ook over een trekhaak voor een eventuele caravan.