Een ‘call to action’ die écht werkt
Informatie over uw producten aanvragen, inschrijven op uw nieuwsbrief, een afspraak maken in uw fysieke winkel of een bestelling plaatsen online: het kan allemaal via een eenvoudige knop op uw site. Toch is niet elke bezoeker geneigd om daar zomaar op te klikken. Vaak wordt hij belemmerd door twijfels: krijg ik dan geen spam, heb ik dat product wel echt nodig? Aan u dus om een effectieve ‘call to action’ te maken.
Gebruik de gebiedende wijs
Een goede call to action is opgesteld in de gebiedende wijs. Probeer ook om er een voordeel in te verwerken – zoals ‘Profiteer’, ‘Bestel gratis’ of ‘Bespaar’. Met extra woorden zoals ‘Nu’, ‘Vandaag’ of ‘Onmiddellijk’ speelt u in op het moment en zet u bezoekers nog meer aan tot klikken. Ook door in te spelen op schaarste – bv. ‘Nog 2 producten op voorraad’ – geeft u een duwtje in de rug.
Knop op de juiste plaats
Plaats de knop niet alleen bovenaan, maar ook vlak onder de beschrijving van uw producten. Bij een van de klanten van usability expert AGConsult leidde dit tot 43,8% meer clicks. Want hoe verder een bezoeker op de webpagina komt, hoe meer hij geïnteresseerd is in het product.
Stel uw bezoekers gerust
Met enkele geruststellende woorden bij de knop kunt u de klikangst verder wegnemen. Voorbeelden zijn ‘Gratis en vrijblijvende offerte’, ‘Vandaag besteld, morgen geleverd’ of ‘Onmiddellijk leverbaar zonder verzendkosten’. Gebruik korte en krachtige boodschappen. Grote spelers zoals Bol.com en Booking.com tonen u hoe het moet, met o.a. boodschappen als ‘Gratis annuleren, geen aanbetaling nodig’ en ‘24/7 klantenservice’. Let op! Als u zelf zulke zaken vermeldt, zorg dan dat het geen loze beloftes zijn.
Wees positief
De ene geruststellende boodschap is overigens de andere niet. Ter illustratie: de goksite Bettingexpert plaatste in het verleden de zin ‘100% privacy, we will never spam you’ vlakbij de ‘sign up’-knop. Gevolg: 18,70% minder registraties. Woorden met een negatieve connotatie – zoals ‘never’ en ‘spam’ – zorgen immers voor extra twijfel bij de bezoekers. Door de boodschap te vervangen door ‘We guarantee 100% privacy’ steeg het aantal clicks met 19,47% ten opzichte van vroeger.
Boodschap op de juiste plaats
Belangrijk is ook dat u de geruststellende boodschappen vlakbij de knop zet. Bachbloesem Advies, een verkoper van homeopathische producten, vermeldde vroeger ‘Onmiddellijk leverbaar’ in de buurt van een opvallende oranje bestelknop, met een tegenvallend resultaat. Door dezelfde boodschap net onder de knop te plaatsen, steeg de conversie met 23,2%. Andere afleidingen – zoals een afdruk- of share-optie – zijn dan weer geen goed idee in de buurt van de knop.
Doe voldoende A/B-testen
Giet de bovenstaande tips in A/B-tests, experimenteer en analyseer de resultaten met bv. Google Analytics ( http://analytics.google.com ). Zo komt u snel te weten wat werkt en wat niet.