ONDERNEMERSSCHAP - 15.03.2016

Wilt u een goede prijs of juist een uurtarief hanteren?

De prijs zou in slechts 14% van de gevallen een doorslaggevende factor zijn, zo zeiden onderzoekers onlangs. Toch maakt menig ondernemer zich druk over de prijs of het tarief dat hij moet hanteren. Hoe pakt u dat efficiënt op?

Producten en diensten

Prijs of uurtarief? Voor producten rekent u met een prijs en voor diensten rekent u vaak met een uurtarief. Dat laatste hangt af van de manier waarop u de markt wilt bewerken. De ene keer spreekt u een uurtarief af en de andere keer tóch een vaste prijs voor de geleverde dienst. We onderzochten voor u de manier om een productprijs of een uurtarief te bepalen.

Een strategische keuze. Eerst zult u moeten bepalen of u wilt concurreren op basis van de prijs. Denk aan de prijzenoorlog van de supermarkten. Een MKB-ondernemer zal zelden qua prijs kunnen concurreren met de grote jongens. Dus is het belang van een goede prijs erg groot.

Bepaal uw prijs

De kostprijs-plusmethode. U neemt de kostprijs als basis en verhoogt deze met de gewenste winst-opslag. Voor de consument de btw er bovenop en klaar is Kees. Groot nadeel van deze methode is dat u geen rekening houdt met de prijzen van de concurrentie en met de prijsgevoeligheid van de klant.

De prijs-speelruimtemethode. De speelruimte in uw prijsbeleid bepaalt u met marktonderzoek. Deze speelruimte is afhankelijk van drie factoren die de begrenzing van de prijs vormen.

  1. De benedengrens. Als u de integrale kostprijs als verkoopprijs neemt, verdient u niets.
  2. De bovengrens. Hoe prijsgevoelig zijn uw klanten? Hoeveel is men bereid te betalen? Dit hangt af van het nut van uw product. Levert het de klant veel omzet op of bespaart hij er veel kosten door? Kan hij de aankoopprijs doorberekenen (verzekering, fiscale aftrekbaarheid)? Enz.
  3. De norm. De norm ligt tussen de beneden- en de bovengrens. De concurrentie bepaalt de norm, omdat de klant prijzen kan vergelijken. Tip. Rondom de norm bestaat dan nog ruimte voor een prijspremie (als dat meer toegevoegde waarde levert) of een prijsdiscount.

Bepaal uw uurtarief (opnieuw)

Een uurtarief zal afhangen van de concurrentie, de markt en natuurlijk ook van wat u wilt verdienen. De volgende vier stappen helpen u verder.

Stap 1.Bereken uw beschikbare werktijd. Op jaarbasis bent u x-aantal dagen aan het werk. Van die werkdagen trekt u de niet-facturabele dagen af. Vermenigvuldig met 8 en u heeft de facturabele uren.

Stap 2.Bepaal het mogelijke jaarinkomen. Het door u gewenste brutojaarinkomen (vóór belasting) verhoogt u met een opslag voor verzekeringen en pensioenen. Tip. Informeer bij uw brancheorganisatie of hanteer een gemiddelde van 20%.

Stap 3.Hanteer een opslag bedrijfskosten. In het uurtarief moet u ook uw kosten verwerken. Sommige kosten, zoals materiaal- en reiskosten, kunt u vaak in rekening brengen. De werkelijke kosten kent u pas op het einde van het jaar; maak dus een inschatting (‘voorlopig opslagpercentage’).

Stap 4.Bereken uw uurtarief. Tel de loon- en bedrijfskosten op en deel het door het potentieel aantal facturabele uren.

Download de rekentool ‘Uurtarief’ van: http://tipsenadvies.nl/download (TA 22.15.02).

Uw prijs of uurtarief hangt sterk af van wat de concurrentie doet, wat de markt vraagt en wat u te bieden heeft. Een goede prijs kunt u berekenen met de prijs-speelruimtemethode. Download en hanteer voor uw uurtarief ons rekenmodel.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01