PERSONEELSBELEID - 10.03.2016

Loonbeslag .... hoe gaat u daarmee om?

Als een medewerker schulden heeft en niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, kan een deurwaarder beslag op diens loon leggen. Dat komt de laatste jaren helaas steeds vaker voor. Hoe gaat u daar als werkgever mee om?

U moet meewerken! Wettelijk gezien moet u als werkgever het loonbeslag uitvoeren en dat kost uw administratie handenvol werk. Dat terwijl de financiële problemen kunnen blijven doorwerken in het werk omdat een loonbeslag de medewerker niet van zijn schulden verlost. Wat speelt daarbij?

Psychologisch

Demotiverend. Een loonbeslag kan zeer demotiverend werken. Alles boven de beslagvrije voet gaat immers naar de aflossing van de schulden. Een loonbeslag kan daardoor fors ingrijpen in het bestaan van een medewerker, aanleiding geven tot nieuwe schulden om het gemiste inkomen op te vangen en zelfs leiden tot schuldsanering.

Druk op relaties. Naast nieuwe financiële zorgen kan de situatie de relatie(s) van een medewerker onder druk zetten of stigmatiserend werken binnen de werkomgeving.

Niet vanuit het niets

Forse problemen. Als u wordt geconfronteerd met een loonbeslag, kun u er vanuit gaan dat er (al) forse problemen spelen. In veel gevallen blijkt dan ook wat de reden is dat de werknemer de laatste tijd regelmatig ziek was.

Ziek. In de praktijk blijkt dat werknemers zich vaak ziekmelden als zij ernstige schuldproblemen hebben. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat maar liefst één op de zes verzuimgevallen geen medische maar een financiële oorzaak heeft. Vaak blijft de financiele aanleiding van het verzuim lang verborgen omdat er ook psychische klachten zijn.

Wat te doen? Gerichte (verzuim)preventie kan er voor zorgen dat het niet van kwaad tot erger gaat. Zorg daarom voor aandacht en goede begeleiding, ook als u vindt dat het niet úw probleem is.

Tip. Pas geen financiele strafmaatregelen vanwege verzuim (zoals een wachtdag) toe.

Hoe kunt u uw werknemer helpen?

  • Assisteer de werknemer in het zoeken naar hulp om zijn uitgavenpatroon aan te passen. Dit kan bij het Nibud, de Kredietbank of bij schuldsaneringsinstanties.
  • Overweeg of het een optie is om met de schuldeisers om de tafel te gaan zitten om te onderhandelen. Mogelijk is er tijd te winnen.
  • Overweeg de werknemer een voorschot op zijn salaris, vakantiegeld, bonus of dertiende maand te geven.
  • Het kan een optie zijn de werknemer geld te lenen om de gehele vordering in een keer te betalen.
  • Zijn de werkzaamheden van de werknemer fraudegevoelig of werkt hij met contant geld? Overweeg dan om hem (tijdelijk) een ander positie te geven. Schuldenaars kunnen immers chantabel worden.

Tip. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft een speciale factsheet uitgebracht waarin wordt ingegaan op de vraag hoe financiële problemen op de werkvloer kunnen worden voorkomen, herkend en opgelost.

Download de Nibud-factsheet ‘Een werknemer met loonbeslag’ van http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 21.09.07).

Als werkgever moet u meewerken aan een loonbeslag. Een werknemer met financiële problemen geeft een groot risico op ziekteverzuim en andere problemen. Probeer daarom uw werknemer te ondersteunen. Wijs hem eventueel door naar het Nibud of een andere hulpinstantie.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01