RECHT - 15.03.2016

Kijk eens met wie ik allemaal zakendoe!

Serta produceert al sinds 1931 matrassen en boxsprings. Tot hun klanten rekenen zij o.a. Hilton, Sheraton, Mariott, enz. En trots vermelden ze dat ook op hun bestelbussen, want dat wekt vertrouwen. Mag dat echter zomaar?

Kopen is vertrouwen. Als u iets wilt verkopen, dan is een gebrek aan vertrouwen de grootste drempel. Men vraagt zich onmiddellijk af: klopt het wat ze zeggen en koop ik geen kat in de zak? Werft u veel klanten via uw website? Dan vragen klanten zich af: waar zit dit bedrijf en met wie doe ik zaken? Dr. Ralph Wilson is een autoriteit op het gebied van webmarketing. Volgens hem (en volgens de wet) moet u zeker uw naam, adres en telefoonnummer vermelden. Tip. Het vermelden van referenties en klantnamen is een ‘andere vertrouwensbouwer’. Mag u daarbij klantnamen gebruiken?

Een klantenlijst gebruiken

In principe mag u gerust vertellen wie uw klanten zijn. In een persoonlijk gesprek, op uw website of op uw bestelbus. Het wordt echter anders als u de betreffende klant daarmee schade berokkent of kunt berokkenen. Dus wanneer mag het niet?

Dan niet! Bent u met de klant geheimhouding overeengekomen? Logisch, dan moet u de zaken die u samen doet, geheim houden. Dat geldt ook als u ook maar kúnt vermoeden dat de klant negatieve gevolgen kan ondervinden van uw actie.

Áls u het doet …

U heeft niets aan een ontevreden klant. Dus waarom risico lopen en de klant ongevraagd in een klantenlijst noemen? Een korte checklist:

  • vraag een klant altijd toestemming voor naamsvermelding in een klantenlijst;
  • vertel waar de naam/lijst gepubliceerd wordt (website, folder, bestelbus, enz.);
  • vermeld de klantenlijst altijd zodanig dat u die snel kunt aanpassen. Vermelding op de bestelbus is niet een-twee-drie te verwijderen;
  • heeft u ooit één keer een hoofdkussen aan Hilton geleverd, dan mag u niet zomaar doen alsof u ook alle matrassen aan Hilton levert;
  • overweeg om in plaats van een naam een testimonial te vermelden. Op een website of folder is dat makkelijk te doen.

Let op. Om een testimonial of logo te plaatsen, moet u sowieso toestemming vragen.

Een testimonial gebruiken

Een testimonial is een citaat van een tevreden klant. U kunt niet zomaar zelf iets verzinnen. Dat mag ook niet. U moet dus altijd de klant om een citaat vragen, maar u mag hem daarbij wel (een beetje ‘op gang’) helpen. Drie tips:

  1. laat een type klant aan het woord waar veel potentiële klanten zich in kunnen herkennen. Zorg ervoor dat de taal ‘menselijk’ is;
  2. vermeld de persoonsnaam en de woonplaats van de klant. Dat komt nóg geloofwaardiger over. Plaats, indien mogelijk, een foto van de klant en zijn bedrijf;
  3. als de klant erin heeft toegestemd, vermeld dan óók zijn telefoonnummer.

Een merknaam of logo gebruiken

Een klantnaam of handelsnaam is al snel ook een merknaam, denk aan: Hilton, Sheraton, Mariott, e.d. Mag u vermelden dat u zakendoet met Hilton? Ja, dat mag, maar u mag meestal niet zomaar het logo van Hilton gebruiken. Vraag daarvoor toestemming, want vaak zijn er regels voor gebruik, zoals juist kleurgebruik, e.d. Vooral grotere bedrijven hechten daar vaak veel waarde aan.

U mag iedereen rustig vertellen wie uw klanten zijn, behalve uiteraard als u anders bent overeengekomen óf als u uw klant er schade mee kunt toebrengen. Vraag sowieso om toestemming, dan blijven uw klanten ook tevreden klanten en overweeg een testimonial: dat werkt nóg beter.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01