De staat gaat vakantie betalen!
Wat was het geval? Vóór 1 januari 2012 bouwde een werknemer die twee jaar ziek was, alleen nog maar vakantiedagen op over de laatste zes maanden van ziekte. Vanaf 1 januari 2012 bouwt een zieke werknemer net zo veel vakantiedagen op als zijn niet-zieke collega. De wettelijke vakantiedagen van zieke én gezonde werknemers vervallen op 1 juli van het jaar dat volgt op het jaar waarin de dagen zijn opgebouwd.
Ook gewoon opnemen. Vanaf 2012 kan een zieke werknemer ‘gewoon’ vakantiedagen opnemen, zodat zijn vakantiedagensaldo niet onnodig oploopt. Uitzondering daarop is als hij écht niet in staat is om vakantie te genieten.
Gevolgen van de ongelijke opbouw? Door de ongelijke opbouw van vakantiedagen tot 1 januari 2012 rekende u als werkgever veel minder vakantiedagen af bij een ontslag van een langdurig zieke werknemer dan ná 1 januari 2012. Als een zieke werknemer na twee jaar ziekte werd ontslagen betekende dat in de praktijk dat hij de opbouw van vakantiedagen over anderhalf jaar miste. Langdurig zieke werknemers liepen door dit verschil in berekening een flink aantal vakantiedagen mis. Doordat de staat de wet te laat heeft aangepast aan de Europese wetgeving, hebben veel mensen financieel nadeel geleden. Voor dit financiële nadeel, dat is ontstaan door het verschil in aantal opgebouwde vakantiedagen, kan een (ex-)werknemer alsnog aankloppen bij de staat.
Werkgever hoeft niet te betalen. Als u ná november 2009 langdurig zieke werknemers heeft ontslagen en daarbij op grond van oude wetgeving alleen vakantiedagen heeft uitbetaald over de laatste zes maanden van de ziekteperiode bij de eindafrekening, hoeft u niet zelf alsnog het verschil in opgebouwde vakantiedagen te gaan uitbetalen. De overheid heeft nu het Agentschap SZW aangewezen om die claims te behandelen.
Hoe kunt u uw ex-werknemer helpen? Wijs uw ex-werknemer erop dat deze vóór 23 november 2016 een claim in kan dienen ( https://www.agentschapszw.nl/nieuws/2016/schadeclaims-vakantiedagen ).