BelastingTelefoon scoort onvoldoende
Onbetrouwbaar. De Consumentenbond heeft wederom via een mystery-onderzoek de kwaliteit van de antwoorden bij de BelastingTelefoon getest. Helaas was het onderzoeksresultaat net als in 2014 weer onvoldoende. Te vaak is het antwoord niet juist, ook niet na een verwijzing naar een ËśspecialistËś binnen de Belastingdienst.
Inlichtingen waar u niet op kunt vertrouwen. Wanneer u via de BelastingTelefoon een inlichting van de Belastingdienst krijgt, dan heeft die juridisch een beperkte waarde. Stel dat de inlichting later onjuist blijkt, dan kunt u zich doorgaans niet beroepen op Ëśopgewekt vertrouwenËś. De Belastingdienst is niet verplicht te handelen conform wat er gezegd is.
Hoe dan wel? Zit u met een belangrijke vraag en wilt u weten hoe de Belastingdienst daarover denkt, stel uw vraag dan schriftelijk. Belangrijk is dat alle van belang zijnde feiten worden vermeld. Krijgt u vervolgens een duidelijke reactie van de Belastingdienst, dan is dat een ËśstandpuntËś of misschien zelfs wel een ËśtoezeggingËś en daar mag u wel op vertrouwen. Nogmaals: u moet wel alle belangrijke feiten en omstandigheden bij uw vraagstelling vermeld hebben. Daarom raden we u aan om bij complexe zaken een fiscaal deskundige te betrekken. Immers, wanneer u niet volledig was in uw beschrijving van uw situatie, is de Belastingdienst later niet verplicht om het ingenomen standpunt of de toezegging na te komen. Een slecht of onvolledig geformuleerde vraag is dus zinloos, het levert geen betrouwbaar antwoord op.