BEVEILIGING - MOBIEL - 27.01.2016

Waarom een mobiele adblocker (met mate) gebruiken?

Bij het surfen op uw smartphone gaat bijna de helft van het dataverbruik verloren aan allerhande advertenties en trackers die binnengehaald worden. Kunt u dit niet oplossen door advertenties weg te filteren bij het browsen?

Voor browsers op uw computer bestaan er al lang adblockers, speciale hulpprogramma’s die reclame en andere ongewenste inhoud wegfilteren uit de webpagina’s die u bezoekt. Maar deze bestaan ook voor Android en iOS.

Adblockers voor Android

Adblockers voor Android zijn er in twee vormen: als aparte browser die bij het surfen advertenties tegenhoudt en als apart programma dat alle advertenties tegenhoudt op uw gehele smartphone. Deze laatste vorm is lastiger in gebruik, omdat die vaak extra installatiestappen kent of zelfs vereist dat uw u smartphone ‘root’ (het besturingssysteem kraakt). Ze zijn dan ook bedoeld voor de technisch gevorderde gebruiker. Voorbeelden van dergelijke aparte adblockers zijn AdAway ( https://adaway.org/ ) en Adguard ( http://adguard.com/en/adguard-android/overview.html ). Beide zijn gratis, maar moet u buiten Google Play om binnenhalen. Google is namelijk geen fan, omdat het zelf vooral van reclame-inkomsten leeft.

Eenvoudiger zijn standalone browsers zoals de Adblock Plus Browser en de Ghostery Browser , beide gratis te vinden in Google Play. Adblock Plus is bekend als plug-in voor pc-webbrowsers. De mobiele app werkt als een normale browser, met o.a. een snelstartscherm en bookmarks (die u kunt importeren vanuit uw bestaande browser). U kunt incognito surfen en een standaard zoekmachine instellen. De Ghostery Browser is minder verfijnd, maar werkt wel sneller. Het Ghostery-icoon toont (net als de pc-browserplug-in) hoeveel trackers het op dat moment tegenhoudt. U kunt erop tikken om sommige trackers toe te laten of permanent te blokkeren.

Adblockers voor iOS

Eén van de belangrijke vernieuwingen van iOS 9 was de mogelijkheid om in Safari zgn. content blockers te installeren. Deze adblockers werken alleen in Safari en niet in de andere iOS-apps. Dat is een bewuste strategie: zo berokkenen ze maximale schade aan de Google-advertenties in webpagina’s, maar verliest Apple geen deel van de reclame-inkomsten die app-ontwikkelaars verplicht moeten afstaan aan Apple.

Een populaire iOS 9 content blocker is Crystal Adblock (€ 0,99) Een andere app, die als één van de snelste uit tests komt, is 1Blocker . Deze biedt bovendien een heleboel instelmogelijkheden om trackers en cookies tegen te houden.

Waarom met mate gebruiken?

Adblockers blokkeren niet alleen advertenties op websites, maar ook de trackers van Google Analytics en andere reclamenetwerken. Dat is plezierig voor de gebruiker, maar het betekent wel dat een belangrijke (en soms de enige) inkomstenbron verdwijnt van de websites die u bezoekt. Bovendien kunnen ze ook niet meer volgen wat u op hun site doet, en eventueel de inhoud daaraan aanpassen. Als we dus allemaal adblockers gaan gebruiken, zullen veel sites niet langer levensvatbaar zijn.

Tip. Als u toch een adblocker gebruikt, maak dan bewust gebruik van de mogelijkheid om in die adblocker de sites die u vaak bezoekt en waardeert te ‘whitelisten’. Dat betekent dat u specifiek op die sites wel nog reclame (en dus inkomsten) toelaat. Bij iedere adblocker vindt u wel instructies over hoe u dat precies doet.

Overweeg het (gericht) gebruik van een adblocker op uw smartphone om bij het surfen reclame en andere ongewenste inhoud weg te filteren. Weet wel dat veel sites met gratis inhoud hun inkomsten halen uit reclame.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01