Financiële prikkels ter ontmoediging van ziek melden
Ziek = duur
Kostenpost. Als werkgever wilt u het ziekteverzuim binnen uw bedrijf zo laag mogelijk houden. U moet de eerste twee jaar immers minstens 70% van het loon tijdens ziekte doorbetalen, dus iedere ziektedag kost u geld en bovendien zorgt ziekte van een medewerker voor productiviteitsverlies.
Het is een keuze. Een groot deel van het ziekteverzuim betreft ‘grijs verzuim’: de werknemer is niet fit, maar ook niet per se ziek. Er wordt dan ook wel eens gezegd dat ziek melden ‘een keuze’ is. Kunt u iets doen aan dit grijze verzuim?
Straffen of belonen?
Ontmoedigingsbeleid. Om te voorkomen dat werknemers zich al te makkelijk ziek melden, is er van alles bedacht om het ziek melden te ontmoedigen. Dat kan twee kanten op: belonen of straffen.
Belonen. Sommige bedrijven kiezen ervoor werknemers die in een jaar niet (vaak) ziek zijn, te belonen, bijv. met een bonus of extra vrije dagen.
Of straffen. Het is echter gangbaarder om werknemers te ‘straffen’, bijvoorbeeld door het toepassen van één of twee wachtdagen, het verrekenen van ziektedagen met bovenwettelijke vakantiedagen of de eerste twee weken van het verzuim 70% van het loon doorbetalen en daarna 100%.
Helpt straffen?
Rem. Het idee achter de ‘strafmaatregelen’ is dat de werknemer zich pas ziek zal melden als er serieuze klachten zijn. Zijn ziekmelding heeft immers een nadelige invloed op zijn loon of vakantiedagen.
De praktijk. De ervaring leert dat bestraffen vooral invloed heeft op kortdurend ziekteverzuim. Deze ‘oplossing’ heeft echter ook een keerzijde: het komt voor dat werknemers langer ziek blijven om op die manier hun ‘verlies’ te compenseren. Daarnaast gebeurt het dat werknemers zó lang doorwerken met hun klachten en daardoor meer tijd nodig hebben om te herstellen (en dus langer ziek zijn). Bovendien konden ze in de tijd dat ze ziek aanwezig waren, andere collega’s besmetten.
Er zijn nadelen ...
Lost het iets op? Een strafregime kan kort verzuim ontmoedigen, maar zal het niet oplossen wanneer het een signaal van een onderliggend probleem is. En belonen van niet-verzuimen vinden velen niet eerlijk tegenover mensen die met reden regelmatig kort ziek zijn (denk aan migraine).
Ga in gesprek! Ga daarom met uw werknemer in gesprek en probeer te achterhalen waar het verzuim mee te maken heeft. Dat kan natuurlijk een medische oorzaak zijn, maar vaker heeft kort verzuim andere oorzaken. Denk bijv. aan de werksfeer, privéproblemen, e.d.
Houd een vinger aan de pols. Zorg dat u zicht heeft op het verzuim van uw werknemers. Dat kan bijvoorbeeld met ons rekenmodel ‘Verzuimdagenadministratie 2016’. Tip. Ga in gesprek met frequent verzuimende werknemers. Gebruik daarvoor onze checklist.
Download het rekenmodel ‘Verzuimdagenadministratie 2016’ en de checklist ‘Verzuimgesprek bij frequent verzuim’ van: http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 21.05.07).