FLEXIBELE ARBEID - 08.12.2015

Oproepcontracten populairder?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berichtte dat in vier jaar tijd het aantal oproepkrachten met een derde is toegenomen. Hoe zijn de regels per januari 2015 veranderd? Wat is verder goed om te weten?

Wat is er wettelijk geregeld?

Niet in de wet. De wet kent geen oproepcontracten, zij kent alleen arbeidscontracten. De term ‘oproepcontract’ is dus in de praktijk ontstaan en komt ook wel voor onder de naam ‘afroepcontract’, ‘nulurencontract’, ‘minimumurencontract’ of ‘min-maxcontract’. Al deze contracten zijn echter arbeidscontracten waarvoor de ‘normale’ regels gelden die voor alle arbeidscontracten gelden.

Geen werk, geen loon? In principe moet u een werknemer alleen loon betalen als hij werkt. Het uitgangspunt is: ‘geen arbeid geen loon’. Daarop is echter een uitzondering: als de werknemer niet kan werken door een oorzaak die voor úw risico komt, dan moet u zijn loon wél doorbetalen. Denk aan de situatie dat de werknemer ziek is.

Zes maanden risico uitsluiten. Dit risico van loondoorbetaling kan in een arbeidsovereenkomst worden uitgesloten, maar alleen voor de eerste zes maanden van een arbeidsovereenkomst. In een cao kon tot 1 januari jl. zelfs onbeperkt van deze regel worden afgeweken.

Hoe is de wet veranderd?

De wet is op de hiernavolgende punten gewijzigd.

  1. Het is niet meer mogelijk om in een cao de loondoorbetalingsverplichting bij niet werken door een oorzaak die bij de werkgever ligt, uit te sluiten voor een periode langer dan zes maanden.
  2. Alleen in uitzonderingsgevallen mag de loondoorbetalingsverplichting in een cao worden uitgesloten voor een periode die langer is dan zes maanden. Dat mag alleen nog als het gaat om incidentele werkzaamheden waarvan de omvang niet vaststaat.
  3. De werkgever moet het loon betalen als de werknemer die is opgeroepen, het werk geheel of gedeeltelijk niet heeft verricht. Alleen als het de eigen schuld is van de werknemer dat hij niet heeft gewerkt, moet de werkgever het loon niet doorbetalen. Let op. Er vindt daarbij een zogenaamde ‘omkering van de bewijslast’ plaats. Als werkgever moet ú voortaan aantonen dat uw medewerker de bedongen arbeid niet heeft verricht én dat dat zijn eigen schuld is.

Wat is er verder goed om te weten?

Minimumloon. U moet uw werknemer het minimumloon betalen, dat is logisch. Toch gaat dat in de praktijk nog weleens mis omdat het uurloon verkeerd berekend wordt. U moet het minimum-uurloon namelijk baseren op de werktijd per week die in úw bedrijf gebruikelijk is.

Als er in uw bedrijf 36 uur wordt gewerkt, moet u het minimumweekloon dus delen door 36 om het minimumuurloon te berekenen.

Download de rekentool: ‘Minimumloon’ van: http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 21.03.03).

Vakantieregistratie. Werknemers bouwen vakantie op als ze werken. Zij bouwen wettelijke (4 keer de wekelijkse arbeidsduur) en bovenwettelijke (in cao of arbeidscontract) vakantiedagen op. Dat is makkelijk als de werknemer een vast aantal uren per week werkt, maar voor een oproepkracht moet u de opbouw per uur berekenen? Tip. Dat kan eenvoudig met onze rekentool.

Download de ‘Vakantiekaart oproepkrachten’ van: http://tipsenadvies-personeel.nl/download (PS 21.03.03).

Als uw oproepkracht is opgeroepen maar niet werkt, moet u het loon doorbetalen als de oorzaak van het niet-werken voor uw rekening moet komen, bijvoorbeeld als de werknemer ziek is. U kunt deze loondoorbetaling nog maar voor zes maanden uitsluiten.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01