Rechtbank laat crisisheffing intact
Massaal bezwaar. Misschien bent u een van de 18.000 werkgevers die in 2012 een of meerdere werknemers in dienst had die meer verdiende dan € 150.000,-? In dat geval heeft u in maart 2013 16% crisisheffing betaald. De kans is dan groot dat u tegen die afdracht bezwaar heeft gemaakt, want er zijn tegen deze heffing meer dan 10.000 (!) bezwaarschriften bij de Belastingdienst ingediend. Onlangs heeft de Rechtbank in Den Haag geoordeeld over een aantal (vrijwel gelijke) gevallen.
Waar ging het ook alweer om?
Crisisheffing hoge lonen 2013. De crisisheffing hoge lonen is een extra belastingheffing die elke werkgever moet betalen die een werknemer in dienst heeft die in 2012 meer verdiende dan € 150.000,-. De heffing is 16% van het meerdere. Deze belasting mag niet op het loon van de werknemer ingehouden worden en komt dus voor rekening van de werkgever.
Deze heffing is in april 2012 geïntroduceerd en moest dus in veel gevallen ook betaald worden over het loon dat werkgevers al betaald hadden in de maanden daarvoor.
Werkgevers stappen naar de rechter
Argumenten. De meest gehoorde argumenten (die ook voor de rechtbank zijn gebruikt) zijn dat:
- deze heffing terugwerkende kracht heeft die niet is toegestaan (de regeling is immers pas in april 2012 voorgesteld en toen was al over drie maanden loon betaald); en
- de regeling in strijd is met Europese en internationale regelgeving omdat de heffing alleen geldt voor goedbetaalde werknemers en niet voor zzp’ers of ondernemers.
Verder hebben werkgevers met veel werknemers die onder de crisisheffing vallen, aangegeven dat het niet eerlijk is dat zij achteraf worden getroffen door een forse kostenpost die lang niet door alle werkgevers betaald hoeft te worden.
Een bekend voorbeeld hiervan zijn betaald voetbalorganisaties. Zij vinden dat zij met een buitensporig hoge last worden opgezadeld.
De uitspraken van de rechtbank
Crisisheffing is terecht geheven. De Rechtbank Den Haag oordeelt in de eerste plaats dat de crisisheffing over 2012 niet in strijd is met het wettelijke systeem van de loonbelasting. Evenmin is er volgens de rechtbank sprake van een ongeoorloofde inbreuk op Europese wetgeving.
De rechtbank erkent wel dat er sprake is van terugwerkende kracht, maar de rechter vindt dat de wetgever dit in deze gevallen toch heeft mogen doen. Ook oordeelt de rechtbank dat er in deze gevallen geen sprake is van een buitensporig hoge last voor de werkgevers.
Verlenging van de crisisheffing
Ook in 2014. Ondanks de belofte dat deze crisisheffing eenmalig zou zijn, is deze met een jaar verlengd en hebben werkgevers in april 2014 ook voor werknemers die in 2013 meer verdienden dan € 150.000,- weer crisisheffing betaald. In veel gevallen is daartegen opnieuw bezwaar gemaakt.
Rechtspraak: Rechtbank Den Haag, RBDHA:2014:5581, 5583 en 5586 tot en met 5590 (BT 19.09.06)
Model: ‘Bezwaarschrift crisisheffing’ (BT 19.09.06)
Uw volgende stap
- Bezwaarschrift crisisheffing
- Werkgeversheffing hoge lonen 2014
- Aanvullende informatie Belastingdienst met betrekking tot bezwaren pseudo-eindheffing hoog loon 2014 (crisisheffing)
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5581
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5583
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5586
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5587
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5588
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5589
- Rechtspraak Rechtbank Den Haag, 07.05.2014, RBDHA:2014:5590
- Wetgeving crisisheffing