Mobiel bellen via zakelijk of privéabonnement?
Particulier versus zakelijk abonnement
Voor horecabedrijven met minder dan 8 à 10 abonnementen (werknemers met mobieltje) zijn de kosten van een particulier abonnement vaak lager dan die van een zakelijk abonnement. Als werknemers veel bellen, is zakelijk vaak weer voordeliger. Tip. Zet de verschillen tussen een particulier en een zakelijk abonnement goed op een rijtje of laat door uw telecomadviseur/-winkel de verschillen voorrekenen. Denk aan de (fiscale) gevolgen als u zakelijk voor een particulier abonnement kiest.
Voordeel? Afhankelijk van uw wensen en type abonnement, uw bel- en internetgedrag bent u met een particulier abonnement al snel € 100,- tot een paar honderd euro per jaar voordeliger uit.
Factuur op naam van de zaak of privé. Bij sommige telecomaanbieders, zoals KPN en Telfort, kunt u een particulier abonnement op naam van de zaak afsluiten. Dat is wel zo handig en duidelijk voor de Belastingdienst. Bij Vodafone is dat bijvoorbeeld een stuk moeilijker en bij T-Mobile is het helemaal niet mogelijk.
Kosten aftrekbaar van winstbelasting?
De telefoonkosten die u zakelijk maakt zijn - los van de abonnementskosten - altijd aftrekbaar van de inkomstenbelasting. U moet dan wel bij de Belastingdienst aannemelijk kunnen maken welk deel (bijv. 85%) van al het telefoon- en internetverkeer via uw smartphone zakelijk is. Dat kunt u bijv. doen met een overzicht van de gebelde nummers, maar voor internetverkeer is dat al een stuk lastiger. Als u tientallen privéapps heeft geïnstalleerd, dan is het moeilijk uit te leggen dan slechts 5% van het dataverkeer privé is …
Let op. Koopt u een smartphone, zet deze dan op naam van de zaak en trek de kosten af van de winst. Als het toestel meer kost dan € 450,- (excl. btw), dan zult erop af moeten schrijven.
Hoe zit het dan met de btw?
Van de zaak. Heeft u een abonnement op naam van de zaak en staat dus ook de factuur op naam van de zaak, dan is de btw gewoon als voorbelasting aftrekbaar. Ongeacht of het voor de telecomprovider een particulier of zakelijk abonnement is.
Privé. Heeft u een particulier abonnement afgesloten dat dus op uw eigen naam staat, dan is als eenmanszaak (en als Vof als de kosten in de administratie worden opgenomen) de btw ook gewoon in mindering te brengen. Het is wel handig en overzichtelijk als uw provider de kosten van uw zakelijke bankrekening afschrijft, maar noodzakelijk is dat niet. Let op. Bij sommige providers, zoals Vodafone, krijgt u bij een particulier abonnement een factuur zónder aparte vermelding van de btw. De btw is dan alleen aftrekbaar als het btw-bedrag af te leiden is (bijvoorbeeld: ‘incl. 21% btw’) en u minder dan € 100,- moet betalen.
Welke kosten? Ook voor de btw geldt dat u slechts het zakelijke deel mag aftrekken. Dat geldt voor zowel de bel- en datakosten als voor de eenmalige kosten: de aansluit- en toestelkosten.
Administratieve keuze. Administratief kunt u (of uw boekhouder) twee dingen doen:
- u boekt de kosten 100% zakelijk en op het eind van het jaar corrigeert u dit (reële verdeling); of
- u boekt de maandelijkse factuur zowel zakelijk als privé, in bijvoorbeeld de verhouding 85:15%. Stem dit af met uw adviseur.